jan252019

International Harvester 1. afsnit.

Tak til Claus Christensen, Horsens, der har gjort denne artikel mulig med fotografier og tekst.

Forleden dag, tja det er vel snarere 14 dage siden, kom der en henvendelse om International Harvester lastbiler fra Claus Christensen, Horsens, samt en forespørgsel om nogle bornholmske vognmænd bl.a. en Ove Jensen, der d. 22. feb. 1969 formentlig havde anskaffet sig en International Lastbil, model 1800 Loadstar 175” WB.RA. 149 Rear Axle, engelsk, chassis B 2359.

Han sendte samtidig en del fotografier.

1

Jeg vidste intet om International Harvester lastbiler eller personbiler m.v., og navnene på de bornholmske vognmænd heller ikke, og dog da jeg så et af de medsendte fotografier, kendte jeg det igen – det var et fotografi, som jeg havde i samlingen af fotografier.

Jeg skulle bare finde det, hvilket jeg naturligvis gjorde efter en del søgen. Der lå flere fotografier i den mappe. Jeg sendte dem alle til Claus.

Claus Christensen, der er ekspert i International Harvester, sendte så flere fotografier m.v., og derfor denne artikel.

Jeg kontaktede så Paul Johnsson i Oregon med en forespørgsel om International Harvester, og han sendte mig så en klubadresse samt, hvad jeg skulle spørge om på nettet.

2 (2)

Det var dog meget begrænset, hvad der stod om mærket, men Claus Christensen vidste meget.

De bornholmske vognmænd, som Claus var interesseret i var: Ove Jørgensen, Årsballe-Klemensker, Svend Jørgensen ”PAX” ved Jons Kapel og forhandler af Gulf bezin og olie, samt Ove Jensen, der boede?

3 (2)

Jeg kontaktede så Kaj Erik Boesen, der kunne fortælle en hel del om det emne. Han blev uddannet traktormekaniker, og reparede bl.a. International Harvester traktorer og lastbiler. Han kunne så oplyse, at der ikke havde gået så mange lastbiler her på øen.

Er der nogen i klubben, som kender noget til International Harvester, samt de nævnte bornholmske vognmænd hører jeg meget gerne fra dem. Evt. fotografier har også stor interesse.

Jeg fandt så både Ove Jørgensen og Svend Jørgensen i de gamle bornholmske vejvisere, men den yngste er fra 1967, så hvis der er nogen som har en bornholmsk vejviser fra 1970-1980 kan man i den søge efter Ove Jensen, og vi ville gerne finde lidt om ham.

Thorgny Larsen, Dr. Kabells Vej 28, 3700 Rønne, var fra ca. 1958 og til ca. 1962 – måske længere forhandler af International lastbil samt reparatør af disse.

I 1955 var han forhandler af Austin og Renault.

4

International Harvester blev oprettet i USA i 1902 ved sammenslutning af Mc Cormick Harvesting Compagny sammen med 4 andre firmaet. I 1904 begyndte firmaet med traktorer og stationære motorer, og kom til Danmark (København) i 1905.

Mc Cormick Harvesting Compagny blev stiftet af Cyrus Hall Mc Cormick også benævnt som ” faderen til landbrugets mekanisering”. Han blev født i 1809 på slægtens farm ”Walnut Grove” i Virginia, USA.

Han fik patenteret sin første mejemaskine i 1834.

De næste 10 år forbedrede han sin mejemaskine. Det er den, der udviklede sig til de store mejemaskiner vi kender i landbruget i dag.

Han døde i 1884, men da han havde 5 børn fortsatte firmaet.

Senere kom Mc Cormick traktoren, stationære motorer, skolebusser og firehjulstrækkere samt landbrugsmaskiner.

Det er så bilerne vi vil kikke på her på vores webside.

Produktionen af lastbiler startede i 1906 med første model år værende 1907. Det var som sådan ikke lastbiler, men lignede nærmest en hestevogn uden heste – populært kaldet en HIGH Wheeler, hvor der var plads til 2 personer eller flere (med et sæde eller 2 sæder).

1

Her ses en International High Wheeler årg. 1910. Hvorfor de høje hjul – tja forklaringen kunne være at der ude på landet på den tid kun fandtes jordveje, og de veje var i regnfulde perioder et stort mudderhul. For at komme frem måtte man have høje smalle hjul, hvilket også var årsag til, at bl.a. Ford T var så populær.

10

 

International årg. 1911…..nogen forskel?? Tilsyneladende ikke.

Efterfølgende billeder er så af denne 1911 model…

7 8 9 11 12 13 14 15

Vi slutter af med en International High Wheeler årg. 1913, som har et lad bagpå. Lastbilens opstart….

6 1913

Fra 1914 af kom fabrikkens High Wheelers mere til at ligne rigtige personbiler……som denne norsk registrerede International. Billedet taget til "STYRKEPRØVEN" på Bornholm i 1997 af redaktøren.

International

 

I næste afsnit vil vi så kikke på International modeller fra 1920érne og frem til 1970érne med de på Bornholm kørende International køretøjer.

Tak til Claus Christensen, Horsens, for billeder og den store viden han har om International Harvester.