Om veteranklubbens opståen og virke i mere end 40 år o.s.v

Dette er en kort beskrivelse af hvad der er sket , i klubben, i løbet af de år BMV har været til, og her er den første spæde begyndelse til ideén om Bornholms Motor-Veteraner skrevet som et brev af Kaj Erik Boesen.  

“Hej Svend Dråby, her lidt oplysninger fra før vi to startede Bornholms Motor Veteraner i 1975 (daværende formand for DVK) og hvordan undertegnede blev grebet af gammel mekanik.
Jeg boede sidst i 50 erne og først i 60 erne på Sjælland, ved et tilfælde faldt jeg over et notits om en maler i Karleby, som havde forskellige skur fyldt med sjældne motorcykler, ham besøgte jeg nogle gange. Også Teknisk museum i Helsingør blev besøgt flere gange, fra sidst i 60 erne, og min interesse for gammel mekanik var en kendsgerning.
Jeg var i lære i 1964 da min bedstefar ikke fik sit kørekort fornyet, og jeg fik hans Ford A 1930 sedan, jeg havde vist interesse for bilen og skruet på den, så det lå i luften at A en var til mig. J 975 blev så til min daglige transport fra Rutsker til Rønne i en periode. Jeg lavede mit eget mål, at jeg ville samle alle A modeller, og det lykkes næsten.
I 60 erne var det ganske almindeligt at møde før krigs biler på vejene, men de blev reduceret hver sommer, når interesserede turister fik øje på dem, og købte dem for en slik. De biler som jeg lige husker er, Karla Hansens Olympia 1936—Finn Nielsens Ford A—Post Madsens Ford Y varevogn, og en del andre som lige er smuttet. Kirsten Jørgensen hæfte ,, 5 år med BMV 1975- 1980,, omtales der 10 biler og 5 motorcykler fra før 1940 med nr. plader, da vi startede maj 1975.
Engang forfulgte jeg en Ford A med nogle mærkelige hjul, (som senere viste sig at være til V 8,) og vi endte nord for Åkirkeby i Fåreby, Hos Martin Andersen, og dermed en ny Ford mand i mine optegnelser.
At tænke sig, ude bag huset stod 2 Ford A — ÅBNE, og de var meget åbne, brændenælder voksede op gennem bunden, de blev købt, en cabriolet og en roadster. Cabrioleten blev synet og så havde jeg også en sommer bil, bilen blev sprøjtelakeret bag Esso Tanken i rundkørslen, hvor jeg arbejde i fritiden, for at have råd til to biler.— På samme måde lærte jeg brødrene Jørgensen, fra Tingsted Skæreri at kende, ude på tørre pladsen, og synligt fra vejen stod en Ford A, og der var rigtig meget at se på inde bagved, også flere motorcykler, så de 3 brødre Poul – Helge – Edgar er stadig meget synlige i BMV, her efter snart 40 år.
De lovede at møde op den 31. maj 1975, hvis jeg fik stablet et møde op.
Nogle i min alder husker måske Ford T en, fra Degnegård i Rø, når den holdt på Rønne torv. I 1966 ca. købte Pedersen Degnegård en Ford A af Svend Åge Jørgensen i Robbedale, og brugte den som daglig bil.
Ford T en – var efter mange år udtjent. Pedersen kørte rundt på gårdene og billede kværne, dvs. huggede nye riller i støbte kværnstene. Jeg kom forbi dengang, og Pedersen var kørt fra Rø på cykel med luft pumpe og værktøj for at klargøre Forden til hjemtransport. Midt i 60 erne , da jeg passede benzin tank på ESSO i Rundkørslen i Rønne, da kom Poul Jørgensen hver fredag eftermiddag i sin BUICK 1928 ,og fik for 50 kr. benzin og en ½ L. olie til motoren. ( 1967 var der prisstigning til over 1 kr. for ESSO super, og det gav stor uro hos bilister ). Da jeg selv kørte i en 30 model, var jeg selvfølgelig meget interesseret i Buick en . Jeg fik en tur ud til Robbedale engang, og måtte erkende at der var stor forskel på en Buick og Ford A.
Ja, Svend du kan nu fornemme, at overalt vor jeg kom, var der gamle køretøjer, sidst i 60 besøgte jeg mange samlere på Sjælland, Børge Kå havde en udstilling, og samling i Nordsjælland. Nu kom jeg i de egne, fordi mine første svigerforældre boede i Virum, og kan du tænke dig, nede i kælder garagen, havde de udlejet til en, som havde en åben Morris? Ja det var helt vildt ,og jeg fik selvfølgelig også en tur, ham der lejede var kendt for at køre rundt på en væltepeter, så mange underlige mennesker har jeg haft kontakt med. I 1967 blev jeg medlem i Jysk Vintage Club, det var FDM som anviste den forening, de havde ikke styr på at DVK var der, og oven i købet siden 1954?. Nå der var jeg så medlem til 1970, hvor jeg kom i kontakt med Peter Faber i Allinge, han var medlem af DVK, så jeg skiftede til den. Der var jeg så medlem, med nr. 740 til engang først i nullerne, altså ca. 30 år. Indrømmet bladet savner jeg, men når jeg ikke har meget materiel efter 2 skilsmisser a. ca. 20 års varighed, kan jeg godt undvære bladet.
Først i 70 erne husker du sikkert, at vi var en del sammen i forbindelse med at jeg gik til behandling på hospitalet på Hans Knudsens Plads, da jeg havde nogle ryg problemer. I den forbindelse var jeg på besøg hos dig i Vanløse, og du tog mig med til forskellige interessante adresser bla. et fælles værksted i Kristiania, der reddede jeg mig en motor. Med det kendskab vi havde til hverandre var det lige til højrebenet, at du gav en hånd med og dermed DVK, til opstarten af Bornholms Motorveteraner i 1975, og siger hermed en tak for indsatsen. Efter alt det her skriveri, har jeg så været angrebet at gl. ting i over 50 år,– BMV bliver snart 40 år, — DVK er 60 år, og meget tillykke med det, ja tiden går, men hvor hen ??.”
 

Tak til Kaj Erik Boesen for forhistorien til Bornholms Motor-Veteraner, der i en del år var en sektion under Dansk Veteranbil Klub. 

Der bliver kørt en del hyggeture som ikke bliver nævnt. 

Denne side vil blive opdateret én gang om året.
 

1975

Ideen til Bornholms motorveteraner blev startet ved et møde den 31. maj 1975 med Dansk veteranbilsklub’s (dvk) formand Svend Draaby som var kommet til Bornholm for at fortælle om DVK, der var mødt 50 interesserede op, der blev samtidig samlet adresser og køretøjslister, man holdt det første officielle bmv-møde den 17. september. På dette møde blev der vedtaget at klubben skulle have navnet Bornholms motorveteraner (bmv), det officielle bmv emblem var blevet tegnet og blev godkendt af de fremmødte.
 

1976

Bornholms første veteranløb blev udtænkt og planlagt om vinteren, løbet blev derefter afviklet den 3. og 4. juli der mødte 38 biler og 19 mc’er op.

Den 1. august blev der kørt parade ved sportsugen i Nylars.

Vægtafgiften blev sat ned med 50% på køretøjer der var registreret før juli 1932.
 

1977

Den 2. og 3. juli blev Bornholm Rundt afviklet, der var mødt 75 køretøjer op hvor løbet startede af den netop åbnede kystvej hvor trafikminister Kjeld Olesen lige havde klippet snoren.

Den 30 Juli mødte 15 biler op og kørte en lille tur med beboerne fra Zahrtmannsvej plejehjem. 

4 biler havde været til udstilling i Ystad.
 

1978

I løbet af foråret blev der afholdt 4 pladekurser og 1 trækursus for medlemmerne. 

Den 16 juli mødte 30 køretøjer op til Aakirkeby blomsterfest hvor de med Roskildegarden i spidsen kørte til stadion, interesserede kunne snakke med de fremmødte og se på køretøjerne. 

Bornholmere havde deltaget i: Ystadsløbet, Scanialøbet i Valsø og Ringkøbingløbet.
 

1979

Den 11, 12 og 13 maj var der veteranudstilling i Kyllingemoderen, 12 biler og 12 mc’er mødte op, der var en del gamle motorer, 3 benzinstandere, samt en samling modelmotorer, Besøgstal: 1000. 

Den 30 juni og 1 juli blev der afholdt Bornholm Rundt, Man havde besluttet at halvdelen skulle køre ruten “baglæns”. Præmier  blev uddelt om aftenen under middagen på Dams hotel. 

Den 15 juli mødte 25 køretøjer op til blomsterfesten i Aakirkeby. 

Den 8 og 9 september var der arrangeret busrejse til Sjælland, Lolland og Falster, turen gik over Ystad til Aalholm automobilmuseum, der var indkvartering i Nykøbing. Om aftenen besøgtes veteranmotorcykelmuseet i Stubbekøbing. Søndag besøgte man bilhistorisk museum i Helsingør. 

42  voksne og 4 børn deltog, overskuddet fra kyllingemoderen blev brugt som delvis betalning. 

Bornholmere deltog i dvk’s jubilæumsløb fra Egeskov.
 

1980

Den 5 og 6 juli blev der afholdt Bornholm Rundt, med 67 fremmødte. 32 køretøjer mødte op til blomsterfesten. 23 køretøjer deltog med et optog ved Bornholmerfesten i Knudsker. 

AI-forsikring bliver præsenteret.
 

1981

Den 4 og 5 juli blev der afholdt Bornholm Rundt med start fra Galløkken, 87 køretøjer deltog. 

Den 19 juli deltog 20 køretøjer i parade til Blomsterfesten. 

Der var Bornholmsk deltagelse i Ölandsrally, Snaphanerally i Sverige og Skagensrally.
 

1982

Den 20-23 maj blev der holdt veteranudstilling i Aakirkebyhallen med 32 biler 28 mc’er samt knallerter og cykler, besøgstal: ca. 1200. 

Den 3 og 4 juli blev der afholdt Bornholm Rundt, der deltog 102 køretøjer. 

Der mødte 23 køretøjer op til parade ved blomstefesten i juli. 

Vægtafgiften for køretøjer registreret før 1 januar 1940 blev nedsat med 75%. 

Der var deltagelse i BMW træf, Ölandsrally og Ford A grænsetræf i Sverige samt i Skagenrally og Egeskovløbet.
 

1983

Den 26 juni var der sommerfest i Nyker hvor 14 biler og 4 mc’er kørte parade. 

Bornholm Rundt blev afholdt den 2 og 3 juli med 97 køretøjer, sjoveste køretøj var en 3- hjulet Cyklonette fra 1908, endvidere var der deltagelse fra England med en MGB TB roadster fra 1939 og en Ford T fra Holland. 

20 køretøjer mødte op den 17 juli til blomsterfest. 

Den 27 august mødte 17 biler og kørte i Rønne for kræftens bekæmpelse sammen med DVK.

Den 3 september var der arrangeret bustur til Sverige hvor man besøgte teknisk museum i Malmø og godset Högastad, 49 deltog.
 

1984

Der var deltagelse i Egeskovløbet, styrkeprøven i Norge og Skånemeeting. 

Den 7 og 8 juli blev Bornholm Rundt afviklet med 113 deltagende køretøjer. 

Den 29 juli mødte 19 køretøjer op til præsentation ved Arnagerfesten. 

Der blev kørt for kræftens bekæmpelse den 27 august med 10 fremmødte. 

Der var bonholmsk deltagelse i styrkeprøven, Ölandsrally, Jönköpingløb i Sverige, Egeskovløb samt Løvfaldstur. 

Medlemstallet ligger konstant på ca. 70, af de 39 oprindelige medlemmer er 22 stadig aktive 10 år efter.
 

1985

Den 20 januar holdes et lille træf på Østkraft med rundvisning. 

Den 8 juni blev køretøjernes 100 års dag markeret med en udstilling ved FDM i Rønne af 29 køretøjer fra før 1960, ældste deltager var fra Aakirkeby og i Ford Y, som han havde købt som ny i 1937, der kun til dags dato har kørt97.000 km! 

Den 22 og 23 juni var der udstilling i Kyllingemoderen med ca. 15 biler og 15 mc’er samt gamle benzinstandere, motorer, matriel fra De Bornholmske Jernbaner, legetøjsbiler samt en Morris under restaurering, udenfor stod en samling gamle traktorer samt
autoforhandlerne havde en udstilling med 24 nye biler på plænen, der var cirka 1200 besøgende.

Bornholm Rundt blev afviklet den 6 og 7 juli med 103 deltagere. 

Den 2 august blev der kørt i Nexø til ære for turisterne. 

Det blev vedtaget i løbet af året at danne en egentlig forening med vedtægter og et kontingent på 25 kr.
 

1986

Den 13 marts var der et møde med DVK’s formand, hvor han fortalte om DVK’s arbejde i almindelighed, samarbejde med andre klubber, forhandlinger med lovgivere og andet. 

Bornholm Rundt blev afviklet den 5 og 6 juli med 124 deltagere, hele løbet blev optaget på videofilm beregnet til brug af DR’s regionalstationer. 

BMV bliver anerkendt som forening i lighed med andre klubber i Danmark. Der har været deltagelse i Messingrally, Veksjörally, Skåne rundt, Classic Carsshow i Sverige, Styrkeprøven i Finland, Nordsjællandsløb, Egeskovløb og Nimbustræf ved Farsø.
 

1987

4 og 5 juli blev der afholdt Bornholm Rundt med 129 deltagende.

Den nye kystvej blev åbnet med en parade fra Hasle under sildefesten den 10 juli.

17 køretøjer kørte til havnefesten i Nexø den 1 august. 

Der var deltagelse i styrkeprøven i Norge, messingløb, Skåne Rundt på mc, Egeskovløbet og Nimbustræf.
 

1988

Bornholm Rundt blev kørt den 2 og 3 juli med 127 deltagende, en gruppe nordmænd deltog i løbet. 

Det bliver pointeret til et møde at alle køretøjer kan deltage i rallyerne, hvor der gives strafpoint for biler nyere en 25 år. Der var deltagelse i Höör, Styrkeprøven i Dalarne og Egeskovløbet.

 

1989

Den 1-4 juni bliver Styrkeprøven afholdt på øen med base på hotel Fredensborg, TV2 dækkede begivenheden hvilket der kom en film ud af. Den blev vist i Dansk og Svensk TV. 

Bornholm rundt blev afviklet den 1 og 2 juli med 107 køretøjer. 

Knaphulsemblemer er blevet fremstillet og uddelt til medlemmer, medlemstallet er oppe på 110.
 

1990

Den 2 juni besøger MG-klubben i Skåne øen med 12 biler, BMV overrasker dem med 15 køretøjer og viser gæsterne rundt på øen. Dagen efter besøger ca. 20 svenske Ferrari, Masserati og andre sportsvogne automobilmuseet ved Aakirkeby, 16 lokale køretøjer møder op og ser på de fine biler. Bornholm Rundt bliver afholdt den 7 og 8 juli med 45 mc’er og 70 biler. 

Der var deltagelse i “Vårkickan”, og “God gammel årgang” i Sverige, Egeskovløbet og Swap meet.
Kontigentet bliver hævet til 40 kr.
 

1991

6 og 7 juli, Bornholm rundt bliver afholdt med 108 køretøjer. 

8 køretøjer deltager i parade ved Snogebækfesten den 20 juli. 

Den 2-4 august blev der holdt Nimbus træf Bornholm ved Produktionshøjskolen. 

Kontingentet bliver hævet til 70kr. Der var deltagelse i “Vårkickan”, “god gammel årgang” i Sverige, styrkeprøven i Norge,  Egeskovløbet og Alpion løb.
 

1992

Den 3 og 4 juli Bornholm rundt afvikles med 125 deltagere. 

Der var deltagelse i “Vårkickan”, “God gammel årgang”, Styrkeprøven i Sverige, Nimbustræf,  Egeskovløbet, løvfaldstur og Swaap meet.
 

1993

Den 2 og 3 juli Bornholm rundt afholdtes med 125 køretøjer. 

Den 3-5 september, ca. 30 biler fra Ford A klubben havde lavet træf på Bornholm. 

Det bliver besluttet at lave et klubblad der bliver udsendt 4 gange om året indeholdende bl.a. kommende aktiviteter. Der har været deltagelse i “Vårkickan”, “God gammel årgang” i Sverige, Gavnø slotsrally og Egeskovløbet.
 

1994

2 og 3 juli blev Bornholm rundt afholdt med 126 køretøjer. 

Den 13 august kørte 14 køretøjer parade i Aakirkeby for SYTE(Aakirkeby’s handelsforening). 

28 august var der bustur til Sverige, der blev besøgt veteranjernbanen St. Oluf – Brösarp( inklusiv 1 times togtur)og Trygve Håkansson’s mc museum.

3 september kom mustageklubben fra Sverige og Tyskland og besøgte øen. 

Der har været deltagelse ved Höör marked, “Vårkickan”, “God Gammel Årgang” i Sverige, styrkeprøven og Nimbustræf i Norge, Hillerød marked, DVK’s Jubilæumsløb på Gavnø, Egeskovløbet, Swaap meet og til udstilling i Bella centeret.
 

1995

4 og 5 marts blev der afholdt “hobby og fritid” på Østre skole, BMV deltog med små mc’er, stationere motorer, model motorer  .m. 

Den 25 marts var der arrangeret tur til Christiania-cykelfabrikken ved Klemensker, 30 deltog. 

6 maj var der arrangeret rundvisning i lufthavnen hvor man blev vist rundt i både tårn og garager. 

Den 25 maj blev der holdt 20 års møde med spisning og gennemgang af hvad der var sket i de forløbne år. 

25-28 maj blev der lavet en udstilling af veterankøretøjer, samt andre stationære ting, i Aakirkebyhallen. 

Englænderklubben Bornholm havde træf på fårebrovejen med 30 mc’er. 

Den 1 og 2 juli blev Bornholm rundt afholdt med 116 køretøjer. 

Der var deltagelse i Höör marked og rally, “Vårkickan” i Sverige, Egeskovløbet og Løvfaldstur på Sjælland.
 

1996

24 og 25 marts var der hobby og fritid udstilling på Østre skole med hobby- og modelmotorer, gengasmotor, mc, knalleter m.m. Bornholm Rundt foregik den 6 og 7 juli med 125 køretøjer. 

Den 18 august blev der afholdt “BBK-løb” med 17 fremmødte. 

Der var deltagelse i “Vårkickan”, Höör marked, VW træf Lund i Sverige, Ford A grænsetræf i Helsingør, Egeskovløb og modeludstilling i Kongens bro i Jylland.
 

1997

15 og 16 marts afholdes udstillingen Hobby og Fritid på Østre skole, BMV møder op med mindre genstande da lokalet er i  kælderen og døren er lille, Diverse modelmotorer, skilte og foto’s udstilles. 

Den 8 maj blev Joboland(Brændesgårdshaven) åbnet, 138 mc’er af blandet årgang kørte fra Rønne torv til haven.

Styrkeprøven bliver atter afholdt på Bornholm den 22-25 maj med 31 køretøjer.

Den 27 til 29 juni blev der afholdt englændertræf Bornholm på Smedehave i Bodilsker.

Den 28 juni bliver der afholdt Velo Solex løb fra Svaneke med ca. 15 deltagere.

Den 5 og 6 juli bliver Bornholm Rundt afviklet med 60 biler og 35 mc’er.

17 august blev der afholdt BBKløb med 21 køretøjer.

Der var deltagelse i “God gammel årgang”, rally på Ring Knutstorp, Englændertræf i Sverige, Egeskovløbet.
 

1998

Den 28 og 29 marts afholdes Hobby og Fritid udstillingen, der bliver udstillet diverse knallerter, MC’er, modelmotorer og andre småting.

8 maj bliver Joboland åbnet med mcoptog fra Rønne torv.

Den 20 juni afholdte Velo Solexløb i Svaneke samt Amerikanerbilstræf ved klublokalerne.

Den 26 til 28 juni var der Englændetræf for mc på Smedehave.

Den 4 og 5 juli, Bornholm rundt med 80 deltagende køretøjer.

16 august var der BBKløb med 43 køretøjer.

Den 15 november var der arrangeret besøg på Beredskabscenter Bornholm, kun 15 mødte op da det var dårligt vejr.

Der var deltagelse i Höör marked, “Vårkickan” i Sverige, Skagensløb, Egeskovløbet samt styrkeprøven i Norge. Medlemstal: 138.
 

1999

Den 11 marts kom Erik Kristoffersen fra Motorhistorisk Samråd og fortalte om diverse regler for at have biler og mc’er, der blev også fortalt om nye “gamle” nummerplader hvor Bornholm ville blive tildelt bogstaverne J eller I.

Den 2 maj blev Joboland åbnet med mc optog fra Rønnetorv.

Den 15 og 16 maj blev Hobby og Fritid afviklet ved og i Kyllingemoderen, BMV var placeret udenfor med diverse andre udstillere, lidt afsides, hvor der var opstillet diverse biler, gengasmotorer( der blev startet en gang imellem) og plancher. Der var en del gæster.

26 juni var der Velos Slexløb i Svaneke.

26 og 27 juni var der Englændertræf på Smedehave.

Den 12 til 14 juli var der Harleytræf på produktionshøjskolen.

22 august blev der afholdt BBKløb med 34 biler og 14 mc’er.

Det bliver besluttet at lave et 25 års hæfte i år 2000, rallyudvalg 2000 hæver aldersgrænsen for køretøjer til 1959, der var  deltagelse i Höör marked og rally i Sverige, styrkeprøven, Egeskovløbet, og Skagensløbet. Det blev ikke kørt Bornholm Rundt i år.
 

2000

7 maj blev Joboland åbnet med mcoptog med start fra Rønne torv.

23 til 25 juni var der Englændertræf på Smedehave.

Juni var der Velosolexløb fra Svaneke.

Den 8 og 9 juli blev rally Bornholm afholdt med 50 mc’er og 93 biler.

20 august blev der afholdt BBKløb med 49 køretøjer fremmødte.
 

2001

Majsamlingen arrangeret af Strandvejsbanden tiltrak i år 16 køretøjer.

Rally Bornholm Rundt kørtes den 7. og 8. juli med start fra Nyvest Centret med deltagelse af 125 køretøjer.

Sponseret af Bornholms Sommerhusudlejning.

Påsketur med start fra Allinge til Almindingen med afstikker til fortidsminder i Vestermarie plantage, og afsluttende besøg på Bornholms Tekniske Samling.

Redaktøren påbegyndt en serie fotos i uddrag fra fotoarkivet.
 

2002

Indvielse af foreningens nye vandrepokal skænket af Ole Hermansen og Poul Jørgensen.

Martsmødet gennemførtes med foredrag om De Bornholmske Jernbaner v. Steen Møller.

Klubmøde med indlæg af Poul Jørgensen om karburatorer og tændingsanlæg.

Majsamlingen blev gennemført af 13 køretøjer med start ved Kongemindet og slut på kulkajen i Rønne, helt i overensstemmelse med traditionen.

Rally Bornholm Rundt 2002 “Sølvløbet” kørtes i dagene 5. og 6. juli med deltagelse af 156 tilmeldte køretøjer. Løbet var det 25. løb i sin art, arrangeret af BM-V.
 

2003

Ved april-mødet fortalte fhv. SAS-pilot C. Aa. Reuss om pilotliv og flyskræk.

Majsamlingen den 18.5. havde lokket 16 køretøjer til start.

Den 15. juni var der inviteret til Mølledag med besøg på 3 bornholmske møller og efterfølgende samvær med indtagelse af  medbragt kaffe.

6. juli kørtes Rally Bornholm Rundt 2003 med deltagelse af 59 biler og 53 MC.

Start og efterfølgende parade ved Aakirkebyhallerne.

BBK-løbet afvikledes som et åbent løb den 17. august med deltagelse af 67 køretøjer, med start og slut ved Bornholms Bremse- og Koblingsservice. Nylars.

Efterårsbesøg hos Ole Hermansen. Bornholms Automobilmuseum den 11.

9. nov. Besøg på Glas- og Keramikskolen i Nexø.

Traditionelt julebanko med glögg og æbleskiver ved klubmødet den 11. dec.

Året sluttede med et medlemstal på 176 medlemmer.
 

2004

Ved årets generalforsamling den 8. jan. blev foreningens nye vedtægter godkendt.

21. marts. Besøg i den gamle havnesmedje på Rønne havn med demonstration af det gamle smedehåndværk.

Majsamlingen blev kørt traditionsmæssigt den 8. maj med start ved Kongemindet og mål på Rønne havn.

Der deltog i alt 14 køretøjer.

3.og 4. juli. Rally Bornholm Rundt 2004 med start og parade ved Nexø kajakklub. 85 tilmeldte køretøjer.

BBK-løbet afmeldt i 2004 pga. længerevarende sygdom blandt ledelsen.

Medlemstallet ved årets udgang 200.

Klubhistorie fra 2005 – 2010.
 

2005

BM-V Nyt ophørte med at udkomme. Der blev udsendt et årsskrift i fint tryk samt 3 nyhedsbreve.

Redaktøren manglede stof. Det blev til 10 år på posten og ca. 40 blade.

På generalforsamlingen blev der vedtaget en flydende grænse for deltagende køretøjer i løb der blev arrangeret af BMV…. også for det traditionsrige Bornholm Rundt.

Anskaffelse af bannere og skilte med klubbens logo.

30 års jubilæumsudstilling d. 29. maj 2005 på pladsen ved Bornholms Produkthandel, hvor der blev udstillet ca. 40 køretøjer dækkende årene fra 1914 (en Swift) frem til en Triumph Spitfire fra 1972.

Der blev ligeledes udstillet modelmotorer og fotos fra klubbens fotohistoriske arkiv.

Klubben fik overrakt et Dannebrogsflag af Danmarks Samfundet.

Ved junimødet mødte 10 gamle køretøjer frem til aftenturen i det grønne.

På mølledagen mødte kun 5 køretøjer, mens der til Bornholm Rundt i juli mødte 93 køretøjer.

BBK løbet blev ikke til noget, men friske medlemmer lavede et efterårs løb, hvor der mødte 42 køretøjer.

Løvfaldsturen med start fra Hareløkkerne trak 25 biler og 5 motorcykler, der fik en pragtfuld tur gennem skoven (Almindingen).

Så gik der mange rygter om start af en køregruppe for køretøjer fra før 1940, der skulle køre på samme vilkår som sportvognsgruppen og Nimbus gruppen.

Til årets julemøde med æbleskiver og gløgg deltog 60 personer.

Medlemstallet var ved årsskiftet 205 medlemmer.
 

2006

Til januarmødet kom 33 personer til foredrag og fremvisning af mange fotos fra arkivet om redningskøretøjer fra Zonen, Falck, Rønne Neksø og Svaneke brandvæsner samt CBU fra ca. 1920 – 1950.

Til generalforsamlingen mødte 49 personer. Årsregnskabet viste et mindre overskud fra regnskabsåret 2005.

Fællestræffet startede dette år, og den sidste ”Majsamling” blev kørt.

Aftenturen i juni trak 22 deltagere.

Pinseturen trak 10 køretøjer, og Mølledagen igen 5 deltagere.

Årskriftet, samt medlems- og køretøjslisten 2006 udkom ikke.

Ved årets Bornholm Rundt deltog 133 køretøjer.

Veteranknallert løb fra Allinge.

De gamle køretøjer fra før 1940 kørte deres første tur. Fremmødet var dog kun 5 køretøjer
 

2007

Til påsketuren deltog 14 køretøjer, og til junimødet med aftenkøretur til Graneli deltog 22 køretøjer.

Der kom 6 køretøjer til ”Mølledagen”.

Bornholm Rundt 2007 også kaldet ”perleløbet” havde 205 deltagende køretøjer. Dette var det højeste antal deltagende køretøjer nogensinde til disse arrangementer.

Årets BBK løb blev ligeledes et tilløbsstykke med mange lokale deltagere.
 

2008

Medlemskontingentet blev, efter forslag ved årets generalforsamling, forhøjet fra 100 kr. til 150 kr. årligt.

BM-V Nyt udkom igen efter at Tuborgfonden havde skænket klubben en bærbar pc samt en laser farveprinter.

Ved maj mødet fortalte kommandørkaptajn Carsten Smidt om Galatea ekspeditionen. Et meget interessant foredrag.

Fællestræffet d. 4. maj trak 28 BMV køretøjer af huse. Det skønnedes, at der i alt var mødt ca. 400 køretøjer frem i Hareløkkerne fra alle de forskellige klubber på Øen samt en del publikummer.

Et rigtigt godt tilrettelagt postkasseløb d. 25. Maj. Deltagerne endte ved Kildebakkeskolen hvor den medbragte mad blev indtaget. Der deltog ca. 30 køretøjer.

Grundlovsdag, som er fars dag, er i hele Danmark også kåret som veteranernes dag. Den 5. Juni mødte 31 køretøjer frem ved stakitfabrikken i Almindingen. Der blev kørt til Slotsgården ved Hammershus hvor eftermiddagskaffen var forudbestilt.

2. pinsedag var 6 køretøjer til veteran – og stumpemarked i Græsted.

BBK løbet blev igen afviklet – dette år med 56 deltagere.

Ved septembermødet fortalte Poul Jörss om den dansk fremstillede NIMBUS motorcykel samt viste fotografier. Et spændende foredrag.

Løvfaldsturen gik til Hammershus ruiner hvor naturvejleder Jens Ole Fassel fortalte om livet på borgen i gamle dage. Det var et forrygende vejr med både kraftig blæst og regn hvorfor der kun sås nyere køretøjer.
 

2009

Ved januarmødet var der foredrag og demonstration om førstehjælp.

Alle deltagere prøvede genoplivning med ”dukker”under kyndig vejledning af en mand fra Beredskabs-styrelsen.
Ca. 40 medlemmer deltog.

Ved sæsonstarten 2. Påskedag deltog 18 køretøjer.

Fællestræffet d. 3. maj trak 26 køretøjer fra BMV. I Hareløkkerne skønnedes at være mødt over 400 køretøjer fra forskellige klubber på Bornholm. Hareløkkerne summede af dejligt motorbrøl og mange publikummer.

Store køredag d. 6. juni tiltrak 18 køretøjer.

Ved rally Bornholm Rundt deltog 160 køretøjer fra det ganske land samt nogle fra udlandet.

Alligevel måtte der siges nej til adskillige, der gerne ville deltage.

Vejret var enestående med høj sol begge dage.

DVKs styrkeprøve blev dette år afviklet fra Sandvig på Bornholm, hvor det var en stor fornøjelse at se de gamle biler fra før 1926.

Løbet afvikledes i DVK regi med hjælpere fra medlemmer af BMV.

Til løvfaldsturen kom der 24 køretøjer.

Efter en tur igennem Almindingen blev kaffen indtaget i fru Petersens cafe.

Til BBK løbet deltog 66 køretøjer og disse løb er for de bornholmske veteraner et af de bedste.

BBK sponsorerer med både lokaler og præmier og vi skylder dem stor tak!

Ved de månedlige medlemsmøder har der yderligere været foredrag af Fl. Schou om Schous flytteforretnings biler fra start til slut.

Max Wünsche har fortalt og vist film og billeder fra hans motorcykelture til Le Mans.

Richard Andersenhar vist film og billeder fra div. veteranmuseer fra hans ferieture i Europa.

Ved novembermødet opfriskede en kørelærer os i færdselsregler og køreteknik.

Årets julemøde i december, hvor traditionen i mange år har været bankospil samt servering af æbleskiver og gløgg, blev ændret til indtagelse af flæskesteg med rødkål og derefter bankospil. Billån er tilgængelige fra en række online långivere. Sammenlign og spar med Eksperten billån.

Ca. 60 personer deltog.

BMV´s første hjemmeside som var fra 2001/2 blev nedlagt og sidst i dette år så en helt ny hjemmeside dagens lys.

Medlemstallet ved årets afslutning var 202 personer.
 

2010.

Kalenderåret 2010 blev præget af et meget højt aktivitetsniveau – det blev til hele 76 af slagsen. Disse spændte fra medlemsmøder, fælleskørsel, kørsel i de enkelte sektioner til de store traditionelle Bornholm Rundt og BBK – løbet. Jo, der var virkelig gamle køretøjer på de bornholmske veje i 2010, selv om vejret var af skiftende karakter. Bestyrelsen planlagde medlemsmøder, fælleskørsler samt datoer for de 2 store løb, mens de enkelte sektioner selv planlagde deres individuelle løb – og dem var der rigtig mange af. Dejligt at opleve den store ildhu, der præger de bornholmske veteraner.

Det vil  være alt for omfattende at beskrive de enkelte aktiviteter, men særlig fremhæves skal dog Bornholm Rundt, der med ca. 160 tilmeldinger atter blev en stor oplevelse for deltagerne. 

Udgangspunktet var Nexø og arbejdsgruppen, der havde ansvaret for løbet, høstede stor ros for arrangementet. Tilmeldingen måtte stoppes på et tidspunkt, så stor var interessen fra både indland og udland.

Medlemstallet er nogenlunde konstant – godt 200 er registreret i kartoteket og det er ganske flot øens befolkningstal taget i betragtning. Flere medlemmer har rigtig mange køretøjer, så det skønnes at der er ca. 1000 køretøjer i alt. Nogle falder fra, men der bliver hele tiden fyldt op. Det er også med glæde, at der hele tiden kommer nye køretøjer til, og disse bliver beundret i stor udstrækning af både medlemmer og andre interesserede.

Den årlige generalforsamling blev udskudt til 11. marts grundet den hårde vinter. Efter 2 år på posten som formand trak Boris Hansen sig og den nyvalgte bestyrelse konstituerede sig med Mogens Gøtke som  ny formand. Den nye bestyrelse satte som mål, at den ville arbejde for bedre registrering af medlemmer og deres køretøjer, mere kontakt til de enkelte sektioner, bedre planlagte medlemsmøder, en bedre hjemmeside samt at få medlemmerne til at blive bedre til at skrive i medlemsbladet om deres ture og oplevelser.

Alt i alt et år, som BMV kan være stolt af.
 

2011.

BMV her fået ny folder fremstillet af Palle Kejlstrup, der også var blevet ny formand i klubben.
Han har virkelig haft travlt dette år, da han også var arrangør af Bornholm Rundt 2011.
Et løb med mange deltagere og venteliste. Antal medlemmer lå rimeligt stabilt omkring ca. 200. Juli og August mødet er begge blevet aflyst, da mødeprocenten var for lille.
Måske en fremtidig trent…..Så blev hjemmesiden igen – igen lavet om og Allan Pihl Hansen blev redaktør……igen. Da vi lukkede den gamle side ned i oktober, havde vi haft 9500 hits.
Der var rigtig mange gode arrangementer i årets løb.
 

2012.

Der var lidt problemer med kontingentbetalingen. Danmarksløbet (DVK) startede i Svaneke dette år.

Allan Pihl Hansen stoppede som redaktør på BM-V Nyt efter ca. 18 år på posten.
Ny redaktør blev Lisa Mikkelsen.

Kaj Erik Boesen og Edgar Jørgensen udnævnt til æresmedlemmer.

Bornholm Rundt var igen en stor succes.

Vi er nu nået op på 120.000 hits på hjemmesiden.
 

2013.

Startede med en vellykket bustur i klubregi til Grædsted Veterantræf i Pinsen. Bussen stort set fyldt op af glade og forventningsfulde medlemmer. Så var der køretur med ”Julemanden” – eller en hel del ”julemænd” midt om sommeren. Vi fik også et fint og hyggeligt besøg fra Lolland Falsters Veteranklub. Johannes Anker udnævnt som æresmedlem. Mange gode arrangementer og ture i årets løb og måske det bedste Bornhom Rundt nogensinde iflg Ole Hermansen. I november var bestyrelsen sammen med Birgit og Ole Hermansen i DVK´s lokaler til overrækkelse af Dansk Veteranbil Klub´s pris ”Årets Emil”, der velfortjent tilfaldt Birgit og Ole Hermansen. Hjemmesiden har passeret de 300.000 hits.

 

2014.

2014 blev et skelsættende år for BMV. Vi flyttede ind i eget klubhus, og det er faktisk gået over al forventning, både med drift og istandsættelse med mere. Igen med bestyrelsen som den store drivkraft.
I 2014 samlet var der ca. 40 arrangementer/ture/møder m.v. incl. aktiviteterne i “sektionerne” – sportsvognene, førkrigskøretøjerne, MC`erne, Nimbusser, knallerter m.v. Vi har også kørt tur med Parkinsonforeningens medlemmer og vi har besøgt plejehjem. Vi har kørt med reklameskilte til Folkemødet. Jo, der har været masser af aktivitet i klubben.
I Bornholm Rundt 2014, deltog der 150 køretøjer der oplevede solskinsøen fra sin bedste side med masser af sol.

Hjemmeside nåede ca. 400.000 hits.

 

2015.
I 2015 samlet var der ca. 42 arrangementer/ture/møder m.v. incl. aktiviteterne i “sektionerne” – sportsvognene, førkrigskøretøjerne, MC`erne, Nimbusser, knallerter m.v.
I Bornholm Rundt 2015, deltog der igen 150 køretøjer der oplevede solskinsøen fra sin bedste side med masser af sol.

Hjemmeside nåede godt 660.000 hits ved årets udgang. Tælleren er begyndt forfra nogle gange, da siden har været hacket, og ved nytårsskiftet begyndte vi igen forfra med tælleren.

Vi har fået lavet rabataftaler med følgende leverandører. Hos Bornholms Bilsyn på Borgmester Nielsensvej 126 i Rønne, får man 10 % rabat hvis man oplyser at man er medlem i BMV, og hos BBK, Bornholms Bremse- og Koblingsservice, på Rønnevej 111 i Aakirkeby, får man også rabat. Rabatten vil dog variere
mellem 10 og 20 % afhængig af varegruppe og om det er lagervare. Også her skal man oplyse at man er medlem i BMV. Tilsidst har vi fået en aftale med Euronics, Tornegade 5 i Rønne, så hvis du køber et mobilabonnement hos Euronics støtter du automatisk BMV med 10% af din mobilregning, hver måned. Det bliver ikke dyrere for dig at bruge mobilen da Euronics sponsorerer de 10%.

 

2016..
 

FORMÆND gennem tiderne…:
 

B.M.V. ledere og formænd fra 1975 til 2013.

Denne liste er forfattet af Kaj Erik Boesen (tlf. 5127 4972). Øvrige bestyrelsesmedlemmer kan pt findes i vort arkiv på Kildebakkeskolen i Tejn. Arkivet er nu i vores klubhus.
 

01 mødeleder: Kaj Erik Boesen, som opstarter 31. maj 1975 til september 1982        = 8 år
02 mødeleder: Ole Lambrecht, fra september 1982 til og med 1983                                     ca 1 år
03 mødeleder: Kaj Erik Boesen igen fra 1984 til og med 1985   = 2 år
04 formand: Kaj Erik Boesen igen fra 1986 til og med 1989     = 4 år
(nu var BMV blevet en rigtig forening med vedtægter og bestyrelse)  
05 formand: Max Wunche fra 1990 til og med 1993         = 4 år
06 formand: Henning B. Pedersen fra 1994 til og med 1998 = 5 år
07 formand: Bjarne Korsgård fra 1999 til og med 2002 = 4 år
08 formand: Johannes Anker fra 2003 til og med 2007         = 5 år
09 formand: Boris Hansen fra 2008 til og med 2009             = 2 år
10 formand. Mogens Gøtke fra 2010 til og med 2011             = 1 år
11 formand: Palle Kejlstrup fra 2011 til ?????????  

                                         

Disse oplysninger er til hjælp til de som interesserer sig for vor historie. Navnene på de øvrige bestyrelsesmedlemmer er som tidligere nævnte i arkivet i Tejn. Der har i alle årene været en fantastisk hjælpsomhed bl.a. med at arrangere de årlige Rally Bornholm Rundt.
 

Jeg vil her tillade mig at takke alle andre som ikke er nævnt. For uden jeres store indsats, var mit ønske om en veteranklub på Bornholm, aldrig blevet til noget og slet ikke en der stadig er aktiv, nu på 37. år.
 

Lidt om udviklingen i vort dejlige blad BMV Nyt.

Bladet er udkommet siden 1990 efter ide fra Max Wünsche, som var formand dengang. Det første blad var et A4 ark, som var lagt sammen og dateret den 19. januar 1990. Sidste fra MAX var nr. 37 i 1994.
 

Bladhoved = vort logo med NYT for neden.
 

Allan Pihl Hansen overtager med nr. 38 i 1994 som redaktør og bliver ved til blad nr. 98 i 2012. Det første blad blev magen til – et A4 ark lagt sammen. Blad nr. 39 blev til 2 ark og hæftet. Ved blad nr. 48, 55 og nr. 64  blev hoved på bladet ændret. I 2001 begyndte der at komme farver på.

Blad nr. 79 i 2004 var det sidste i første omgang. Til og med nr. 85 var det nyhedsbreve, og det sidste discount blad er dateret december 2007. Årsag til 3 års pause? Allan var kørt meget træt, da medlemmerne ikke sendte noget materiale, men heldigvis fik Allan mod på medlemsbladet igen.

Det er et stort arbejde at lave blad, men med nr. 86 i 2008 kørte det igen på fuld skrue til og med blad nr. 98 i 2012, hvor Allan havde lavet blad i ca. 18 år – godt gået!
 

Ny redaktør fra 2012 blev LIsa Mikkelsen, og med nr. 99 begyndte en ny trend. Jeg håber, at bladet kan fortsætte, da jeg mener det er uhyre vigtigt med et medlemsblad.

Blad nr. 103 i 2013 var det sidste med fint tryk på glittet godt papir, og blad nr. 114 i 2014 udkom i en billigere udgave trykt her på Bornholm. De næste 6 blade op til nr. 109 november 2015. Nr. 110 marts 2016 – fint glittet papir på for-og bagside – resten almindeligt papir. Bladet beskåret med 10 % for at få en mindre vægt og spare på portokontoen. Trykt  af FT-TRYK i Horsens…der igen blev trykkeriet for vores blade.

Nr. 111 blev endnu mere beskåret i størrelsen og trykt på almindelig papir. Fra nr. 112 igen trykt med fin glittet for-og bagside. Bladet udkom stadig beskåret med 10 % i størrelsen. Fra blad nr. 115 udkommer bladet med 32 sider og lidt større.

(Tilføjelse af Allan Pihl Hansen) Lisa Mikkelsen stoppede med blad nr. 114. I hendes tid kom der farver på alle sider. Godt arbejde. Blad nr. 115 så var vi tilbage til (den gamle redaktør) Allan Pihl Hansen. Blad nr. 115 udkom november 2017.
 

Tak til de 3 redaktører.
 

Kaj E. Boesen.
 

Angående de såkaldte 5 års hæfter, som den første kasserer Kirsten Jørgensen var hovedredaktør på: 5 år med BMV – 1975 – 1980 (fremstillet 50 stk.). Det næste var fra 1980 – 1985 (1200 stk. betalt af DVK og udsendt til alle medlemmer). Det næste fra 1985 – 1990 antal ? Det sidste fra 1975 – 2000 antal ?.

SENESTE NYHEDER

Annoncer

165x330xBAM_annonce.jpg.pagespeed.ic._fxvdfcdyJ

200x134xbillederbornholm2.png.pagespeed.ic.hcHvn2psfn

Under siden Biler/Motorcykler ligger der filmklip
fra næsten alle BMV aktiviteter i gennem de
sidste par år.

Motorhistorisk

https://motorhistorisk.dk/

200x202xdvk.png.pagespeed.ic.duZmrPYled