feb102019

IHC High Wheelers afsnit 2a.

Tak til Claus Christensen og Lars Hartmann-Petersen.

Nogen gange må man blot se i øjnene, at man ikke har alle de rigtige oplysninger. Så er det godt at der er nogen som har den manglende viden. Derfor dette lille afsnit om IHC.

IMG_4072IHC model J-30 fra 1911. Det ligner jo en rigtig automobil fra dengang. Den ser endda godt ud, så jeg var på den. Det er aldrig rart at have skrevet noget forkert, men det er desværre ikke altid, at man har alle de rigtige oplysninger.

IHC producerede High Wheelers fra 1907 og dette år mellem februar og oktober blev der produceret ca. 100 køretøjer.

De blev produceret i Chicago med navnet ”Auto Buggy”. Simpel og solid konstruktion og praktisk til 2-3 personer på forsæde og lad bagpå.

Senere tilbudt et ekstra sæde, så den kunne medtage flere personer.

Køretøjet blev så populært, at man besluttede at starte en produktion i Akron, Ohio. Den nåede op på ca. 1000 køretøjer om året.

Køretøjet var bygget til farmere og til kørsel under vanskelige forhold uden for veje m.v. Reparationer blev oftest udført af ejeren eller den lokale smed.

Der blev produceret ca. 19000 IHC High Wheelers mellem 1907 og 1916. Et betragtelig antal dengang.

I 1910 forsøgte IHC sig med en produktion af konventionelle biler. Der var en G, K og F model, og så var der den ovenover viste model J-30, som der blev fremstillet ca. 1100 stk. af, og den eksisterer der stadig nogen stykker af.

Det var så dette år, at IHC begyndte at ligne en rigtig bil med mindre hjul og luftringe.

Model K og model F fandtes i Roadster modeller, og J-30 var så en touring model, og hermed er vi færdige med High Wheelerne.

Der er naturligvis meget mere historie i IHC´s første køretøjer, men det vil jeg ikke indlade mig på.

International