feb92019

“MESSINGTRIPPEN” Hvad var det???

Efter indbydelsen til deltagelse i dette års "STYRKEPRØVEN", der foregår i Lillehammer i Norge med NVK som arrangør, og som Kaj Erik Boesen så på vores hjemmeside, fik han et nostalgisk tilbageblik til dengang i 1983, hvor "Messingtrippen" for 10.ende gang skulle køres med udgangspunkt i Lillehammer, Norge. Løbet fik så undertitlen "STYRKEPRØVEN".

Det første løb arrangere NVK i 1973, og det kørtes hvert år for messingbiler. Ved første løb var der 6 deltagere, og 10 år senere skulle det placeres i større sammenhæng, og da Lillehammer Veteranvogn Klubb om vinteren havde arbejdet på åbningen af Norges første køretøjsmuseum, så var det naturligt at "STYRKEPRØVEN" gled sammen med åbningen af museet. 

Samtidigt åbnede man op for køretøjer til og med 1925.

Navnet "STYRKEPRØVEN" holdt ved og det blev et fælles Nordisk arrangement. Tak til nordmændene for dette spændende arrangement.

Jeg håber at der er nogen deltagere fra Bornholm i år (2019), som tager en masse billeder bl.a. til vores hjemmeside med en lille historie.

Tak til Kaj Erik Boesen for materiale og billeder, samt tekst.

scv-1

Kaj Erik fortæller, at der fra Bornholm deltog 2 køretøjer. Edgar Jørgensen i sin Ford T, og Ole Hermansen i sin Delahaye. Begge køretøjer fra 1925. 

De var dog ikke de 2 eneste, da de ialt var 8 personer på turen i 3 biler. De 2 gamle på lastvogn og trailer.

9

Det var godt, at de holdt stille mens Ole´s bar i Delahayen blev afprøvet.

19De boede hos Trygve Krogsæter, der havde en Buick årgang 1907 stående i sin garage. Han skulle deltage i denne Buick i løbet.

1 4Hvor de 2 billeder ovenover er fra er jeg ikke helt klar over. Måske fra et af de museer  der blev besøgt.

3

13

Ovenover ses den Buick, som nok stod i garagen.

Fredag d. 3. juni 1983 stillede køretøjerne så op til løbet. Først med en Benz Victoria fra 1894  derefter 35 andre køretøjer bl.a. med en Rover årg. 1905, Maxwell årg. 1911, Hupmobile 1914, Rex Simplex 1914, Ohio Electric 1918, Star Rugby 1925 og en norsk Bjerring 1925 m.v.

 

Nedunder ses Benz Victoria årg. 1894, og her er historien kort fortalt: Det var den første automobil, der blev importeret til Norge ved årsskiftet 1895-1896. Den skulle sættes i drift på en rute mellem Sel og Veblungsnes i Norge. Sommeren 1896 kom ruten i gang på den noget kortere strækning mellem Tretten og Ringeba. Efter første uregelmæssige driftssæson blev vognen hensat, og der gik 12 år før et levedygtig rutebilselskab blev stiftet.

Kaj fortalte også, at man kunne sende brev til sig selv og få det stempel på kuverten med den gamle Benz Victoria på, så det skulle alle.

Her ses stemplet:

IMG_8582

2 2b 2cNedunder ses startnr. 10 – en Overland årg. 1910: Overland producerede første bil i 1902, og mærket var meget populært i perioder, hvor de var på 3. og 4. pladsen med antal solgte biler. Denne vogn er lavet til brandchefen til kørsel ved udrykning til brand. Under gulvet er der monteret en klokke drevet af en fodpedal, og kling – klang. (Det kan jo ikke have været chaufføren – han skulle jo styre alle de andre pedaler).

25Startnr. 22 Ohio Electric årg. 1918. Da man i sin tid hentede deltager nr. 4 Rover på¨Gjøvik gård stod denne Ohio Electric ved siden af. Da der ikke var nogen, som var interesseret i bilen overgik den til Gjøvik kommune. Heldigvis for det. Bilen blev restaureret og stillede for første gang op til løb – Styrkeprøven 1983.

20 28Startnr. 36.  Bjerring Motorslede årg. 1925:  Denne lidt besyndelige konstruktion ses nedunder. Den blev lavet af Raufoss Ammunitionsfabrik i 1925 som et forsøg på at skabe et nyt produktionsgrundlag for fabrikken. Den smalle sporvidde var lavet sådan for at lette kørsel om vinteren i slædesporene, men samme år opfandt en anden Gjøvikfabrik den første praktiske sneplov, som overflødig gjorde "Bjerringen".

Der blev lavet 2 eksperimental vogne til den på den tid svimlende pris af 25.000 norske kroner.

TÆNK – de var kloge i Norge og passede på ihvertfald et eksemplar af køretøjet, hvor imod vi herhjemme ikke engang kunne passe på et enkelt eksemplar af en Thrige eller Gideon personbil.

10 11Nedunder andre fotografier fra det første "STYRKEPRØVEN".

5 7 9 14 Ole snakker med Norsk Radio. Risrundkastning 15 21 21b 22 24 26 27 29 30Bilernes skønhedskonkurrence blev vundet af Ole Hermansen´s Delahaye fra 1925. Så bornholmerne gjorde sig bemærket.