feb122019

International Harvester afsnit 3.

Vi fortsætter med opsamling fra sidste afsnit og IH´s modeller gennem sidste del af 1920érne og gennem 1930érne.

Tak til Claus Christensen og Uffe Mortensen.

 

Jeg har ledt efter International Harvester Co. Reklamer fra 1920érne, men kunne ikke finde nogen i de gamle motorblade.

Jeg har så læst et eller andet sted, at IHC ikke reklamerede for High Wheelerne. Det gjorde de så for model J-30, der blev bygget i 1910 og 1911. Det var så også den første af deres biler, som lignende en rigtig bil, ovenikøbet en rigtig flot bil.

Ved den store biludstilling herhjemme mellem d. 18. og 27. februar 1927 i Forum, Rosensørns Allé, København, udstillede IHC forskellige lastvognstyper og chassiser af firmaets kendte, solide konstruktion samt en nyhed Model SL 36 med en 6 cylindret motor. Chassiset med påmonteret dansk Omnibus karrosseri til 8 personer. (I bladet stod der 8 personer, men jeg tror, at det er en trykfejl. Der skulle have stået 18 personer).

Der var tale om en 6 cylindret Omnibus på et 3½ tons lastvogns chassis. Desforuden udstillet en 2 tons lastvogn, og et 1½ tons chassis. Alle af helt ny model.

Prisen for at komme ind og se denne udstilling i 1927 og heriblandt IHC´s udstilling var 1 krone for voksne og 50 øre for børn.

Der var udstillet 59 forskellige bilmærker fra 9 forskellige lande.

I 1928 deltog IHC ikke i udstillingen samme sted.

 

Fotografierne er originale fotografier fra et gammelt album med International Harvester i Kbh. i 1929.

30

Vi starter med en International Harvester model Special Delivery motor Truck solgt til firmaet A/S Thomas Ths. Sabroe & Co., Århus. Foto fra d. 20. august 1928 ved fotograf Helge Sperling, Århus.

31

De her 2 billeder er en IH model SL 36, coach, udstyret til jernbane kørsel. Foto fra d. 15. august 1928 ved Vrønding & Kirkegård, Boulevarden 8, Aarhus.

Historien bagved er den, at Ålborg- Hadsund banen havde økonomiske problemer, og derfor kom borgmesteren i midten af 1920érne med dette forslag. Faktisk indhentede jernbaneselskabets ledelse tilbud andre steder fra på rigtige tog, men de kostede fra ca. 90.000 kr. ned til ca. 50.000 kroner. Sidste tilbud fra Triangel. Bussen kostede derimod kun ca. 17.000 kroner.

Man fik en autoforhandler til at levere bussen til gratis prøvekørsel….det var en 3 tons IHC med plads til 18 personer….på banen. 18 personer var ikke mange og kapaciteten var måske ikke stor nok.

For at bussen kunne køre på banelegemet blev der fremstillet 4 nye metal jernbanehjul og monteret på bussen.

Første prøvekørsel fandt sted d. 6. juli 1928 – gennemsnitshastighed 36 km/t uden problemer.

Den officielle præsentationskørsel fandt sted med en hastighed på op til  60 km/t., og den 56 km lange strækning blev tilbagelagt på 1 time og 15 min.

Bare godt men det viste sig, at de fremstillede jernbanehjul ikke var så holdbare og man var bange for, at bilen ikke kunne holde til belastningen. Desuden var kapaciteten med kun 18 personer for lille, så bestyrelsen for jernbaneselskabet valgte løsningen med Triangel motorvognen til ca. 50.000 kroner.

32

33IH model SL 34 instrumentbræt. Foto fra 1. august 1928 ved I.H.C.

34IH model SL 36 Omnibus ejet af hr. Nielsen, Herløv. Foto fra d. 12. marts 1929 ved I.H.C.​

352 stk. IH model SF 40 og en model SL 34 ejet af Lemvigh Müller & Munck A/S, Sydhavnen, Kbh. Foto fra 22. sept. 1929.

36 - Kopi 36 37Disse fotografier er fra Snorresgade 18 – 20 i København ved indflytning i 1929.

38 39Udstillingslokalerne i Snorresgae 18 – 20, København, i 1929.

De 2 næste fotografier er fra Uffe Mortensen.

img001 - KopiVognmand Peter Blyt´s International SL 34 udfor Tuborg i København.

img304

International Harvester. Model C 35 bygget mellem 1934 til 1937. Bemærk gengasapperatet bag førerkabinen, så fotografiet er højst sandsynlig fra 2. verdenskrig.

Billedet af nederste lastbil er fra Olie Co., og er et reklame foto fra Nordisk Diesel, som er dem som har lavet, monteret og solgt gasgeneratoren.

Her er så fotoalbummet, hvor de fleste fotografier stammer fra……

P1010003 P1010004 - Kopi P1010006 P1010007

I kan trygt henvende jer til mig på min E-mail, hvis I også ligger inde med interessante gamle fotografier og lidt historie bagved, ligesom vi meget gerne hører om International Harvester.

You are also welcome to send from other countries, if you have something about International Harvester Co. ´s cars. Thank you.

 

Allan Hansen, E-mail: whippetmodel96gmail.com.