Fotografier og tekst ved A. P. Hansen.
Så blev det 42. tyvende Bornholm Rundt afviklet med en pæn blanding af køretøjer fra forskellige årgange mellem 1921 og 1984.
Det hele startede lidt rodet, da Bornholms Regionskommune åbenbart havde misforstået åbningstidspunktet af "Domen" på Cirkuspladsen til at være kl. 0800 – istedet for kl. 0700, så arrangørerne kunne ikke få lagt de 185 deltagerposer ud til aflevering, men heldigvis fik man fat i kommunens repræsentant og fik åbnet ca. kl. 0730, så alt gik alligevel i orden.
Vejret var heller ikke med arrangørerne, da det startede med at regne ved 0630 tiden. Dog var humøret i top.
Ved min ankomst til startstedet var der allerede mødt nogle deltagere op, som måtte stå ude i regnvejret og vente på åbningen af "Domen". De tog det dog med godt humør.
Start nummer 2 Michael Deichmann fra Græsted var mødt og fundet sin startplads nr. 2.
Flere og flere deltagere ankom og Cirkuspladsen fyldtes langsomt med køretøjer, og efter åbning af "Domen" kunne startdeltagerne få udleveret deres poser med startmateriale.
Ford V8 Tudor årgang 1932.
Montering af rallyplade på køretøjet i småregn. Heldigvis var det ikke voldsom regnvejr.
Ford V8 Tudor årgang 1933.
Ford V8 Tudor årgang 1935.
Vi har her på siden haft en del indlæg om INTERNATIONAL lastbiler, og her kan vi så præsentere endnu en af International lastbilmodellerne. En International KB3 årgang 1947 med startnummer 13.
Nyrenoveret Chevrolet Roadster årgang 1928 tilhørende Niels-Erik Kristensson fra Sverige. Flere og flere deltagere ankommer og pladsen fyldes op…..
Startnummer nr. 1 Steffen Daschke fra Tyskland i en ROBUR GARANT årgang 1955. Tidligere brandbil, hvor både de blå udrykningslamper og udrykningsklokken (ses på fronten) virkede.
Adler Trumpf Junior årgang 1937.
Renault Monasix årgang 1928. Denne model formentlig den eneste i Danmark.
Ford V8 årgang 1946.
En kendt Chevrolet, Ingolf Hansen´s, og en Ford V8 årgang 1933.
NASH årgang 1929.
Rolls Royce 20 HP Ritchies Glasgow Landaulette (GVO9) med skilt V formet forrude, 2 sidemonterede reservehjul (de korrekte 20") og fine forniklede forlygter m.v. leveret til Sir David Mason.
Udsigt over noget af startpladsen.
Ford Fairline årgang 1957.
Oldsmobile.
REO Sedan årgang 1932.
En af de lidt mere sjældne firedørs Ford A årgang 1931.
Svensk Citroën årgang 1939.
Til højre i billedet en Fiat 500 årgang 1940.
Og her en Fiat 500 årgang 1969.
Torben Aggerbeck´s Buick årg. 1928.
Post 1 på Tejn havn gik ud på, at sætte sig på sædet med front mod kassen med klodserne, der skulle stikkes ind under først i den ene side og så i den anden side. Ikke noget med at kikke bagud. Lige lange rækker gav 0 point. Den var ikke helt nem, da damerne snakkede uafbrudt til dig, og så er det ikke så nemt at koncentrere sig. Jeg fik kun 11 strafpoint. Det skal også lige bemærkes, at de 2 første klodser var lagt i rækken, og hvor lange var de lige?
Som det ses på billedet nedunder, så var der altså nogen som var dygtige (læst heldige).
Videre til Post 2 ved Rø……Her skulle deltageren finde midtpunktet på kæden med en krog, så at enderne var lige lange, hvilket gav 0 point. Der var lige det, at den ene del af kæden hængte ned i et glas..!
Videre til Post 3 . . .ved BALTIC SEA GLASS, hvor man med en hammer skulle slå til 1 spædeskive i hver sin bane, og så skulle de forbi et vist punkt og helst lige langt. Differencen gav minus point.
Videre til Posten (4) på Årsdale havn og som kan ses kastning af cykeldæk ned over malet ring, som cykeldækket skulle dække. Var mere svært end det så ud til.
Så gik turen til Post 5 ved Bro Odde. Her skulle man fra en vis afstand pr. øjemål udregne længden på "Øen" fra Allinge til Svaneke, Svaneke-Dueodde, Dueodde til Rønne, Rønne til Allinge og ind midt på Øen, hvor der var tegnet en cirkel. Et reb blev brugt til længden og en bide tang sat fast, hvor man mente midtpunktet lå………Ak og ve – flere deltagere endte ude i Østersøen.
Ud på vejen igen…..og herude kunne man næsten føle sig henført til 1930´erne igen……