feb32019

International Harvester afsnit 2.

1 - KopiTak til Claus Christensen og Uffe Mortensen.

 

Dette afsnit handler om International Harvester modellerne ud fra de fotografier vi har modtaget fra Claus Christensen, men først skal vi se lidt nærmere på det af Uffe Mortensen fremsendte fotografi, hvor International Harvester model F, eller K, eller H, står som en af bilerne.

 

Vi afsluttede sidste afsnit med et nærbillede af denne bil, men siden har jeg fundet ud af lidt mere om de modeller.

Først hele fotografiet af de 3 International Harvester lastbiler tilhørende vognmand Peter Blyt, København.

img001 - Kopi (4) - Kopi

Det er bilen helt til venstre på billedet, som vi omtaler for nuværende….model F, K eller H. Det er sandsynligvis en model K efter størrelsen at dømme. Nedunder 2 fotografier af motorrummet på model H.

model H inter

model H

Omhandlede bil står til venstre i billedet. De 2 andre model SF 34.

IH model F kom i 1915, men kom først i fuld produktion i 1917 det år, hvor man ikke længere fremstillede modellen ”Auto Wagon” .

Model F kunne laste 1 tons. Den havde en 4 cylindret motor, vandkølet, uden kædetræk, alm. hjul enten med fast gummi eller luftringe.

I 1916 kom model H, der var en ¾ tons lastbil., og i 1917 kom så model K, der kunne laste 1½ tons.

Model G kom også i 1917. Den kunne laste 2 tons, men motorhjelmen var længere og uden de luftindtag op til førerkabinen, som de andre modeller havde. Motorhjelmens sider var glatte helt op til førerkabinen – dog med ventilationsåbninger på begge sider af motoren.

Samtidig kom de forlygter, som bilen har til venstre, og det er højst sandsynlig en af de sidst fabrikerede model K, der blev fabrikeret ( 1919-1920-1921).

Produktionen i 1917 var på 4583 lastbiler. Fra 1915 – 1921 kom der tekniske forbedringer især bremserne.

Den midterste IH er fra marts 1929, og den til højre er leveret 5. november 1929. Højst sandsynlig derfor de ser forskellige ud. Den ene med malet radiator – den anden med forkromet radiator. Den i midten med påfyldningsstuds midt for forruden – den anden uden.

Det er begge IH model SF 34, der blev produceret fra 1926 til 1929. De havde en 4 cyl. Lycoming motor på 3,6 liter.

Vi har dog sprunget den model over, der kom i 1921. Den var en kraftig fornyelse. Den fik modelbetegnelse model S. Den havde en 4 cyl. Lycoming motor, der gav ca. 20 Hk, som gav en større hastighed. Den havde elektrisk lys og horn. Første med batteri tænding/start, og så kunne den kun fås med luftringe.

53 - Kopi

Som den skarpe iagttager har opdaget så ændrede ”Logoet” sig fra de første biler (High Wheelers) til bilerne i 1920érne. Da International Harvester´s logo blev ændret så mange gange er det naturligvis interessant, at se hvornår og hvordan.

Claus sendte så dette vedrørende logo for omhandlede mærke.

1907 - 1915

Logo fra 1907 – 1915. De første biler.

 

 

1915 - 1923 (2)

Logo fra 1915 – 1923. F-model, K , H, og G modellen

1924 - 1939

Logo fra 1924 – 1939. Flad bjælke med navn. Spidserne er diamanter, da motorerne hed Diamonds i forskellige farver: Black, Blue, Green & Red, afhængig af størrelse..

1940 - 1948

Logo fra 1940 – 1948. Buet bjælke med navn.

1949 - 1985

Logo fra 1949 – 1985. Sort H med rødt I, monogram. Rettighed solgt til Tenneco i 1985.

07.01.1986

Logo pr. 7. januar 1986. Viser en vej langt borte og to diamanter.

20

International Model S 24. Solgt til Fællesforeningen, Holbæk. Foto fra 10. aug. 1928 ved Atelier ”Moderne”, Nygade, Holbæk.

21IH rutebil mellem Ørbæk og Svendborg. Reg.nr. O 4374.

21aInternational model SL 36. Dato 15. april 1929. Solgt til hr. Jensen, Svinø by. Foto ved Amatøren, Næstved.

22

International model 15 fra 1929 ejet af hr. Madsen, Roskilde. Foto fra den 27. januar 1929 ved I.H.S.

23

Vejreklame fra Februar 1929. Stod ved Kraghave, Tåstrup. Størrelsen var 8×13 fod.

24International model SF 34. Foto fra 25. sept. 1929. Vognmand Peter Blyt ved at læsse TUBORG øl på ladet. Kunne transportere 3000 flasker. Den midterste af bilerne på første foto i dette afsnit.

25

IH model ALF 1, WIN 527 årg. 1933. Foto fra juli 1933.

26IH fra Kbh.s Kommunes Kørsels Kompagni. Årstal ? Fotografiet er fra 2. verdenskrig eller lige efter. Læg mærke til gengasagregatet bag førerhuset. For mig ligner det et sådant.

I næste afsnit, afsnit 3, vil vi fortsætte med at kikke på fotografier af International Harvester. Jeg hører gerne fra jer derude.

 

Redaktøren.