mar122018

DBJ 4 ……Tingene ændrer sig……

Tiden gik og damptogenes tid var ved at være forbi ………og her viser vi så lidt flere fotografier af damplokomotiverne før benzinmotor vognene og diesellokomotivernes tid kom. Omkring 1930 indkøbtes 2 benzinmotor vogne af De Forenede Automobilfabrikker – TRIANGEL – som alle danske veteranbil interesserede kender – først Thrige o.s.v. Benzinmotorvogn M 11 til Allingebanen og AGJ M 21. 

Så i 1936 kom de diesellokomotiver, som jeg husker fra min barndom. Dem har jeg kørt med rigtig mange gange, og når man så kendte nogen af togførerne – så fik man lov til at kikke når toget holdt stille …..men absolut ikke røre ved noget!!

2 2a

Her ses et af de små JUNG lokomotiver på vej ud gennem Nexø lystskov på vej mod Balka. Fotograiet nedunder er fra Rønne havn en gang først i 1920´erne. Ruteskibet er lige ankommet, og der holder en taxa – en Thrige – og så holder toget med dampen oppe bagved til højre.

2b 2c

Ovenover ser vi et af de små JUNG lokomotiver (RNJ nr. 2) passere drejeskiven i Rønne.

3 4 5

 

 

Toget ved Allinge station. Nedunder ses Sandvig station.

6

 

 

Nedunder ses BJ nr. 5 formentlig i 1900.

7

Nedunder ses Allingebanens nr. 2.

8 9

Rønne – Nexø banens nr. 7 på vej ud af Nexø.

10

Tog med sneplov " en såkaldt snenæse) på vej mod Rønne.

11

Efter tur fra Rønne ses her nr. 1 på Nexø´s drejeskive. Nedunder se RAJ 3 og postvogn nr. 326 på Allinge Station i 1913.

12

Nedunder passerer et af de store "svenske" lokomotiver byåen i Rønne.

13 13a

Benzinmotor vognene M11 og AGJ M 21.

 

 

13b

DBJ nr. 7 "Dunderblitz" ved ankomsten til Rønne i 1936. Nok den eneste gang, hvor det er blevet trukket ved dampkraft. Nedunder ses et Diesellokomotiv. DBJ havde 2 af denne type nr. 4 og nr. 5 købt af den smalsporede Haderslev bane.

14 15

DBJ havde 3 af denne type Diesellokomotiver….nr. 1, 2 og 3 fra Frichs i Århus. Nedunder ses Diesellokomotivet DBJ nr. 7 kaldet "Dunderblitz". Det var denne maskine, som rettede skinnerne ud i kurverne så man måtte lægge kraftigere skinner. Derfor blev det ikke brugt den første tid på Rønne – Nexø banen, der havde lettere skinner end de 2 andre baner.

16 16a

DBJ anskaffede også nogle "traktorer". Her ses nr. 9 og derefter nr. 10.

17 18 19

nnnnn

20

 

Ovenover ses sneploven i Nexø, og så vidt jeg kan se med et af Diesellokomotiverne bagved.

21

Fredag d. 8. januar 1932 kunne man i Bornholms Tidende læse flg.:

2223 24 25 26