Af Claus Møller Sverige.
Osnabruck – man har lige opfundet bilen og da køber Wilhelm Karmann en lille Hestevogns fabrik.
Han begynder at lave hestevogne. Men han har store drømme, han vil lave biler. Bilprodcenten ”Dürkopp” var den første større kunde til Wilhelm.
Bil producenterne var på den tid kun interesseret i at lave teknikken, så som motor, transmission, & hjul, og så gik man til den som lavede karrosseriet som førhen lavede hestevogne. I 1924, efter 10 år måtte han flytte til nye lokaler da de første var blevet for små.
Han besøgt bl.a USA og var i fint selskab med andre bilproducenter. Han havde set hvordan Ford kunne masse-producere biler i et antal af omkring 1.000 biler per dag. Det samme ville han gøre i Osnabruck.
I 1927 var der flere biler end hestevogne på vejene i Osnabruck.
Karmann fik en ordre på cabrioleer fra ”Adler” som serie produktion. På den tid var Adler et stort navn i Tyskland. I slutningen af 30’erne startede Wilhelm’s søn i firmaet, Wilhelm Karmann Junior. Det blev Junior som gjorde firmaet til det det er idag. Et verdens anerkent mærke.
Da Nazisterne kom blev firmaet expantioner bremset.
Karmann ville ikke være en del af nacisterne og krigen. Alligevel, i 1941 blev Junior indkaldt som værnepliktig. 10.000 bomber faldt på Osnabruck.
Som alle andre firmaer der arbejdede med metaller blev også Karmann fabrikken brugt til krigsudstyr. På fabrikken lavede med dele til fly industrien.
Fabrikken blev bombet og ødelagt.
Straks efter krigen tog Karmann Junior tilbage til Osnabruck for at hjælpe at opbygge Osnabruck.
Han ville igen bygge biler. Alt var ødelagt men han havde stadig erfaringen.
Folkevognen blev til i midden af 30’erne og udviklet af Ferdinan Porsche, Den tyske efterkrigs bil. Karmann havde bestemt sig at bygge videre på den. Hans ide var at lave en åben Folkevogn. Han fik fat i en Folkevogn og ombyggede den til cabriolet for så at vise den til Folkevogns bestyrelse, som godkendte, og efter det startede productionen i 1949. De fortsatte at bygge cabrioleer til 1980.
152.000 cabrioleer blev bygget. 1951 stillede Karmann 30 cabrioleer opstillet ved det genopbyggede Rådhus.
Firmaet vokser kraftigt og havde nu 2 produktions steder, det var nu den mest kendte arbejdsplads i Osnabruck. Når man tænker på Karmann i efter krigs tiden så er det mest Folkevogn (VW) man associere Karmann med. Men der var en anden viktig alliance, det var med ”Auto Union” (DKW) som vi i dag kender som Audi.
DKW var et firma fra østeuropa, og direktørerne forsøgte at få fat i presse værktøjerne. Karmann hjalpt til og fik order på cabrioleerne.
I 1953 blev den første prototype for Ghia i Torin lavet, også i dette tilfælde blev det godtaget af Folkevogn. Nu blev Karmann rigtigt berømt med deres nye Karmann Ghia. Det blev en success med årlige produktionstal på 30.000 biler.
Det blev en også en rigtig export success. 60% gik alene til USA.
Karmann Ghia’en havde den økonomiske og meget pålidelige motor fra Folksvogn og et sports & romantisk karosseri. Over næste 20 år som den blev produceret, blev den meget lidt ændret. Den kendte Karmann Ghia også kaldet Type 14 blev produceret fra 1955 til 1974, i næsten 450.000 exemplarer. Den lidt større Karmann Ghia Type 34, mere firekantet, og mindre kendt blev produceret fra 1961 til 1969 i godt 40.000 exemplarer.
For at kunne klare efterspørgslen åbnede man en fabrik i Brazilien in 1960. Senere åbnede fabrikker i USA, Mexico, Portugal & Japan.
I 2009 gik Karmann i Osnabrück, Tyskland, i konkurs. Det var da det største uafhængige bilproducentselskab i Tyskland. I 2010 blev selskabet splitted og delene købt af Webasto og Valmet Automotive.
Følgende biler blev produceret at Karmann over årende.
car make / type |
Years |
# of cars |
comments |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
AMC Javelin 79-K coupé |
1968 |
281 |
|||||
1997–2000 |
12,112 |
||||||
2002–2008 |
81,959 |
base: end 2004 |
|||||
BMW 2000 C/CS |
1965–1970 |
13,696 |
only body in white |
||||
1971–1975 |
21,147 |
||||||
1976–1989 |
86,314 |
||||||
Chrysler Crossfire coupé |
2003–2008 |
37,896 |
|||||
Chrysler Crossfire convertible |
2003–2008 |
16,269 |
|||||
Ford Escort FEC convertible |
1983–1990 |
104,237 |
|||||
Ford Escort convertible |
1990–1997 |
80,620 |
|||||
1992–1996 |
8,082 |
||||||
1985-1989 |
42,000 |
U.S. version of the Ford Sierra XR4i |
|||||
2002–2005 |
2,777 |
in Brazil |
|||||
Mercedes CLK A208 convertible |
1998–2003 |
115,264 |
|||||
Mercedes CLK C208 coupé |
2000–2002 |
28,706 |
|||||
Mercedes CLK A209 convertible |
2003–2008 |
||||||
2006-2010 |
|||||||
1966–1971 |
911, 911T, and 911E coupes only |
||||||
1966–1969 |
coupe only |
||||||
1969–1976 |
118,949 |
||||||
1991–1994 |
11,803 |
only Body in White |
|||||
Renault 19 convertible |
1990–1996 |
29,222 |
Body in White and soft tops |
||||
Renault Mégane I convertible |
1996–2003 |
74,096 |
body in white and soft tops |
||||
2004-2010 |
only retractable hardtops |
||||||
1969–1976 |
94,619 |
||||||
Volkswagen Beetle convertible |
1949–1980 |
331,847 |
|||||
Volkswagen Karmann Ghia coupé |
1955–1974 |
362,601 |
|||||
Volkswagen Karmann Ghia convertible |
1957–1974 |
80,881 |
|||||
Volkswagen Karmann Ghia Type 34 |
1961–1969 |
42,505 |
|||||
Volkswagen Golf Mk1 convertible |
1979–1993 |
388,522 |
|||||
1988–1995 |
97,521 |
||||||
Volkswagen Golf Mk3 convertible |
1993–1997 |
129,475 |
|||||
Volkswagen Golf Mk3 Variant |
1997–1999 |
80,928 |
|||||
Volkswagen Golf Mk4 convertible |
1997–2001 |
82,588 |
base Golf Mk3 |
||||
1974–1981 |
504,153 |
||||||
Volkswagen Scirocco II |
1981–1992 |
291,497 |
|||||
Volkswagen Tiguan |
2017-2017 |
Shifted production of last year of First Generation Tiguan to Osnabrück |
|||||