aug252018

“Karman” historien…..

Af Claus Møller Sverige.

 

Osnabruck – man har lige opfundet bilen og da køber Wilhelm Karmann en lille Hestevogns fabrik.

IMG_8320

Han begynder at lave hestevogne. Men han har store drømme, han vil lave biler. Bilprodcenten ”Dürkopp” var den første større kunde til Wilhelm.

IMG_8321

Bil producenterne var på den tid kun interesseret i at lave teknikken, så som motor, transmission, & hjul, og så gik man til den som lavede karrosseriet som førhen lavede hestevogne. I 1924, efter 10 år måtte han flytte til nye lokaler da de første var blevet for små.

IMG_8322

Han besøgt bl.a USA og var i fint selskab med andre bilproducenter. Han havde set hvordan Ford kunne masse-producere biler i et antal af omkring 1.000 biler per dag. Det samme ville han gøre i Osnabruck.

I 1927 var der flere biler end hestevogne på vejene i Osnabruck.

Karmann fik en ordre på cabrioleer fra ”Adler” som serie produktion. På den tid var Adler et stort navn i Tyskland. I slutningen af 30’erne startede Wilhelm’s søn i firmaet, Wilhelm Karmann Junior. Det blev Junior som gjorde firmaet til det det er idag. Et verdens anerkent mærke.

Da Nazisterne kom blev firmaet expantioner bremset.

IMG_8323

Karmann ville ikke være en del af nacisterne og krigen. Alligevel, i 1941 blev Junior indkaldt som værnepliktig. 10.000 bomber faldt på Osnabruck.

Som alle andre firmaer der arbejdede med metaller blev også Karmann fabrikken brugt til krigsudstyr. På fabrikken lavede med dele til fly industrien.

IMG_8324

Fabrikken blev bombet og ødelagt.

IMG_8325

Straks efter krigen tog Karmann Junior tilbage til Osnabruck for at hjælpe at opbygge Osnabruck.

IMG_8326

Han ville igen bygge biler. Alt var ødelagt men han havde stadig erfaringen.

Folkevognen blev til i midden af 30’erne og udviklet af Ferdinan Porsche, Den tyske efterkrigs bil. Karmann havde bestemt sig at bygge videre på den. Hans ide var at lave en åben Folkevogn. Han fik fat i en Folkevogn og ombyggede den til cabriolet for så at vise den til Folkevogns bestyrelse, som godkendte, og efter det startede productionen i 1949. De fortsatte at bygge cabrioleer til 1980.

IMG_8327152.000 cabrioleer blev bygget. 1951 stillede Karmann 30 cabrioleer opstillet ved det genopbyggede Rådhus.

IMG_8328

Firmaet vokser kraftigt og havde nu 2 produktions steder, det var nu den mest kendte arbejdsplads i Osnabruck. Når man tænker på Karmann i efter krigs tiden så er det mest Folkevogn (VW) man associere Karmann med. Men der var en anden viktig alliance, det var med ”Auto Union” (DKW) som vi i dag kender som Audi.

IMG_8329

DKW var et firma fra østeuropa, og direktørerne forsøgte at få fat i presse værktøjerne. Karmann hjalpt til og fik order på cabrioleerne.

I 1953 blev den første prototype for Ghia i Torin lavet, også i dette tilfælde blev det godtaget af Folkevogn. Nu blev Karmann rigtigt berømt med deres nye Karmann Ghia. Det blev en success med årlige produktionstal på 30.000 biler.

IMG_8330

Det blev en også en rigtig export success. 60% gik alene til USA.

IMG_8331Karmann Ghia’en havde den økonomiske og meget pålidelige motor fra Folksvogn og et sports & romantisk karosseri. Over næste 20 år som den blev produceret, blev den meget lidt ændret. Den kendte Karmann Ghia også kaldet Type 14 blev produceret fra 1955 til 1974, i næsten 450.000 exemplarer. Den lidt større Karmann Ghia Type 34, mere firekantet, og mindre kendt blev produceret fra 1961 til 1969 i godt 40.000 exemplarer.

IMG_8332

IMG_8333 IMG_8334

For at kunne klare efterspørgslen åbnede man en fabrik i Brazilien in 1960. Senere åbnede fabrikker i USA, Mexico, Portugal & Japan.

IMG_8335

I 2009 gik Karmann i Osnabrück, Tyskland, i konkurs. Det var da det største uafhængige bilproducentselskab i Tyskland. I 2010 blev selskabet splitted og delene købt af Webasto og Valmet Automotive.

 

Følgende biler blev produceret at Karmann over årende.

 

car make / type

Years

# of cars

comments

AMC Javelin 79-K coupé

1968

281

 

Audi 80 convertible

1997–2000

12,112

 

Audi A4 cabriolet & Audi S4 cabriolet

2002–2008

81,959

base: end 2004

BMW 2000 C/CS

1965–1970

13,696

only body in white

BMW 3.0 CS

1971–1975

21,147

 

BMW 635 CSI

1976–1989

86,314

 

Chrysler Crossfire coupé

2003–2008

37,896

 

Chrysler Crossfire convertible

2003–2008

16,269

 

Ford Escort FEC convertible

1983–1990

104,237

 

Ford Escort convertible

1990–1997

80,620

 

Ford Escort RS Cosworth

1992–1996

8,082

 

Merkur XR4Ti

1985-1989

42,000

U.S. version of the Ford Sierra XR4i

Land Rover Defender

2002–2005

2,777

in Brazil

Mercedes CLK A208 convertible

1998–2003

115,264

 

Mercedes CLK C208 coupé

2000–2002

28,706

 

Mercedes CLK A209 convertible

2003–2008

   

Nissan Micra C+C

2006-2010

   

Porsche 356

     

Porsche 911

1966–1971

 

911, 911T, and 911E coupes only

Porsche 912

1966–1969

 

coupe only

Porsche 914

1969–1976

118,949

 

Porsche 968

1991–1994

11,803

only Body in White

Renault 19 convertible

1990–1996

29,222

Body in White and soft tops

Renault Mégane I convertible

1996–2003

74,096

body in white and soft tops

Renault Mégane CC

2004-2010

 

only retractable hardtops

Triumph TR6

1969–1976

94,619

 

Volkswagen Beetle convertible

1949–1980

331,847

 

Volkswagen Karmann Ghia coupé

1955–1974

362,601

 

Volkswagen Karmann Ghia convertible

1957–1974

80,881

 

Volkswagen Karmann Ghia Type 34

1961–1969

42,505

 

Volkswagen Golf Mk1 convertible

1979–1993

388,522

 

Volkswagen Corrado

1988–1995

97,521

 

Volkswagen Golf Mk3 convertible

1993–1997

129,475

 

Volkswagen Golf Mk3 Variant

1997–1999

80,928

 

Volkswagen Golf Mk4 convertible

1997–2001

82,588

base Golf Mk3

Volkswagen Scirocco I

1974–1981

504,153

 

Volkswagen Scirocco II

1981–1992

291,497

 

Volkswagen Tiguan

2017-2017

 

Shifted production of last year of First Generation Tiguan to Osnabrück