nov92018

Styrkeprøven 2018 ….

Fotografier og tekst ved Poul Jörss og Lasse Wallin…..

Styrkeprøven 2018      3-5.  August i Frederikshavn..

 

Styrkeprøven er et fællesnordisk arrangement for biler og motorcykler op til og med 1925. Arrangementet har vekslet mellem Norge, Sverige og Danmark siden starten i Norge i 1983. I år kørtes arrangementet med udgangspunkt i Frederikshavn, som i 2018 fejrer 200 års købstadsjubilæum.

Dansk Veteranbil Klub stod for arrangementet, med Thorben Damsgaard og Kræn Hjortlund som hovedarrangører.

AC 12_24 Royal 1924 116 - Kopi

AC 12/24 Royal årgang 1924.

Hele 92 køretøjer var anmeldt, hvoraf fire stk. var motorcykler, en  1920 Harley-Davidson fra Norge, Jørgen Sjøntoft  på Triumph remtrækker fra 1921, Henrik Houmøller på Nimbus 1921, Poul Jørss og Lasse Wallin på Nimbus med sidevogn fra 1922.

h motor Henrik

Ovenover Henrik Höumøllers Nimbus motor og nedunder Nimbussen..

Den ældste bil var en Cadillac fra 1903, og yngst et antal biler fra 1925, deribland en herlig Delage.

Alldays & Onions 1913 121 - Kopi

Alldays & Onions årgang 1913.

Med ”Røret” på trailer efter Pouls bil kørte vi fra det sydvestlige Skåne op til Gøteborg, og tog færgen til Frederikshavn. Vi gjorde så det, som man ofte gør på færger, vi spiste os over.

I Frederikshavn var vi så heldige at vi kunne parkere ”Røret” hos en venlig Nimbusmand, Jens Bisbjerg. Og efter en hyggelig kop kaffe tog vi ind til hotellet i Frederikshavns centrum.

Indkvarteringen var god, med udsigt over havnen og havet.

Vi ankom onsdag, og torsdagen var ankomstdag for de fleste deltagere, med en middag om aftenen.

poul

Poul och "Röret".

Der var arrangeret overvåget parkering ved havnen, og det var spændende at være der, og se når der ankom nye deltagere. De fleste kom naturligvis på trailer, men mange af deltagerne var fra Norge, og de kunne køre fra færgen som ankom fra Oslo, og havde så bare nogle hundrede meter til parkeringsområdet.

Der var flere biler som kørte hele vejen fra Sjælland til Frederikshavn. Ældst af disse var en Standard fra 1919.

Standard SLS 1919 109 - Kopi

Standard SLS årgang 1919

Selve Styrkeprøven startede fredag morgen med en 120 km tur til Skagen og tilbage til Frederikshavn. Vi havde fået en fin kortbog med kort og vejbeskrivelse, så orienteringen gav ikke noget problem. Det store antal deltagere gjorde at man havde strøget konkurrencer ved kontroller.

Vi kørte ud af Frederikshavn mod vest og kom snart ind på snoede veje med en skøn natur.

Pouls ”Rør” er i en meget original tilstand fra 1922, selv lakken er fra det år, men sidevognskarrossen er nylavet.

Både Poul og jeg er høje, og når vi selv skal sige det – velvoksne. Sammenlagt vejer vi nok henimod det dobbelte af hvad to voksne vejede i 1920´erne. Desuden var temperaturen opimod de 35 graders varme. Hver eneste af ”Rørets” heste fik lov til at arbejde fuldt ud, ofte op ad stejle bakker og i modvind. Adskillige gange måtte Poul ned i første gear for at komme op ad bakkerne, men det gik.

Min opgave var kortlæsning, som ikke var svær, men et par gange måtte vi vende om. Den sværeste opgave var ellers at komme ud og ind af sidevognen. En normal voksen sidevognspassager sad sikkert bekvemt i 1920´erne, men med en højde henimod to meter over havet, er det mere besværligt. Sidevognen har en dør på højre side, men den har kun en symbolsk funktion, med en størrelse på ca. 30  x 25 cm. Proceduren var at jeg fra venstre side stillede mig op på sidevognsstellet, tog fat i motorcyklens styr, medens højrebenet placeredes på sidevognsgulvet, siden satte jeg mig på sidevognens bagkant, fik venstre ben ned, og gled så ned på sædet. Når jeg først var nede, sad jeg udmærket, men knæene stak op over sidevognens kant. Udstigningen var noget af et publikumsnummer, betroede en af de andre deltagere os.

Ansaldo Italia 1922 120 - Kopi

Ansaldo Italia årgang 1922

Jeg gennemgik gerne procedurerne, idet glæden var stor ved at køre ”Rør”, høre lydene fra motor og gearkasse, og mærke duften af varm olie, metal og udstødning, og se alle de andre køretøjer. Alt dette sammen med en god kammerat.

 

Men tilbage til vejen. Midt på formiddagen kom vi ind på hvad man kan kalde en tidstypisk vej fra ”dengang”, en smal og snoet grusvej. På svenske grusveje har vi forskellige midler til at binde støvet, men den slags bruges åbenbart ikke i Danmark. Fint støv fyldte luften (det havde ikke regnet i to måneder), og vores sorte køretøj blev gråt, og ligeså blev alle andre køretøjer. Poul fortalte ”at den vej kendte han”, – han havde første gang stiftet bekendtskab med den til Skagens Løbet i 1970, og havde været på den 5 – 6 gange siden, og var hver gang blevet enten støvet eller mudret til.

Jorden i den nordligste del af Vendsyssel domineres af sand, og meget af dette sand er ret løst, og flyver let når det blæser. Derfor har man plantet store såkaldte klitplantager, for at binde sandet. Men et stort flyvesandsområde har man tilladt at ”leve frit”, Råbjerg mile. Området er ca. 2 kvadratkilometer stort, og sandklitterne er op til 40 meter høje. Råbjerg mile er en såkaldt ”vandreklit”, og flytter sig mod øst med en hastighed af ca. 15-20 meter om året. I første halvdel af 1900 tallet var området mellem Frederikshavn og Skagen kendt for sine dårlige veje, og Aalbækvejen var den dårligste i Danmark, på grund af sandet.

grusvej

Grusvej….

Vejen tilbage fra Skagen fulgte for en stor del hovedvejen, og efter et sving til landsbyerne nordvest for Frederikshavn var vi igen på hotellet til et velfortjent bad og aftenens gode middag.

 

Om lørdagen gik turen sydpå, og vi kom snart ind på smalle lokalveje, gennem små byer, og det gik noget op og ned ad bakke. ”Røret” fik lov til at arbejde hårdt i første og andet gear.

På vej op ad en af de stejleste bakker var en af de ældste biler gået i stå, og i samme øjeblik vi skulle uden om den, kom en kæmpestor traktor med en stor anhænger ned ad bakken i fuld fart. Så det var bare at holde ind til siden, og så prøve at starte opad da traktoren var forbi, men hestekræfter og kobling kunne ikke klare at starte opad den stejle bakke. Jeg steg ud og begyndte at gå op ad bakken, og Poul vendte om for at tage tilløb nede ved foden af bakken. Men i samme øjeblik kom en stor stribe af de nyeste biler, med flest hestekræfter og kørte op ad bakken. Så Poul måtte vente til disse biler var forbi, og jeg fik adskillige tilbud om at køre med, og at få noget drikke, – stadig var det ca. 35 grader varmt.

Citroen A 1920 122 - Kopi

Ctröen A årgang 1920

Frokoststoppet var ved et gammelt renæssanceslot, Voergård Slot, fra slutningen af 1500 tallet. Slottet, – og især en af ejerne i 1900 tallet har en spændende historie.

Vi spiste frokost i den meget store og pæne lade. Og bagefter kiggede vi på det spændende slot udefra, desværre havde vi ikke tid til at gå indenfor og fordybe os.

Men efter frokosten havde vi så lidt tid til at gå rundt og kigge på bilerne, der var hele skalaen, fra de tidligste ”vogne uden hest” fra 1900 årenes begyndelse, til store langtursbiler i første halvdel af 1920érne. Ford T var selvfølgelig stærkt repræsenteret, i alle årgange. I 1920´erne var ca. halvdelen af alle danske biler Ford T. Der var også små billige biler, store luxusvogne, og nogle vintagesportsvogne. De fire motorcykler var selvfølgelig for få til at spejle forholdet mellem antallet af biler og mc dengang, – der var mange motorcykler, de var trods alt billigst. Hele 43 af de 92 tilmeldt køretøjer var 100 år, eller ældre.

Delage instrument 150 - Kopi

Delage …. instrumentbrættet.

Delage

Delage

Styrkeprøven 2018 afsluttedes med en festmiddag på hotellet, og søndag morgen var det tid til afsked.

Vi lastede ”Røret” på traileren, og kørte sydpå gennem Jylland, for week-enden efter at køre Egeskovløb.

Styrkeprøven var et udmærket arrangement, vel organiseret, og afviklet. Og der var en masse hyggelige mennesker og spændende køretøjer. Som motorcyklister var vi lidt uvante med den fine indkvartering, men vi overlevede.

Poul sagde dog at han er vant til at bo lige så godt på Skagens Løbene.

 

Det var så Styrkeprøven, —  der blev vi ”gennemstegt” med op til 35 graders varme, på Egeskov blev vi  ”gennemskyllet” med masser af blæst og ren.

Fiat 501 1925 115 - Kopi

 

Fiat 501 årgang 1921

HD o Hupmobile 171 - Kopi

Huppmobile

Kylarprydnad P-A 138 - Kopi

Kølerfigur

Nedunder Franklin 9B årgang 1919 og motorrummet.

Franklin 9B 1919 111 - KopiMotorrum Franklin 1919 133 - Kopi

Nedunder lidt flere køretøjer.

P8020102 - Kopi P8020104 - Kopi Pierce Arrow 48 1920 136 - Kopi

Ovenover  Pierce Arrow 48 årgang 1920 

Renault ES 40 Hp 1914 161 - Kopi

Renault ES 40Hp årgang 1914

Vid Voergaard 141 - Kopi Voergaard 1588 145 - Kopi

Voergård Slot.