Vibeke og Finn Mogensen var en tur i Barcelona, og naturligvis en tur på det ny åbnede Automobilmuseum. Jeg var dernede en måned tidligere, men da var der ikke noget museum……så nyd de fine billeder, som Finn har lånt til vores hjemmeside.
Der er p.t. udstillet 98 køretøjer….(biler og motorcykler).
Tekst ved Allan Pihl Hansen og fotografier ved Finn Mogensen……..Mange tak til Finn Mogensen….
Jeg har forsøgt at finde ud af de forskellige køretøjer, og det er delvis lykkedes……….og første fotografi er af en motorcykel af mrk Villie SS fra 1908……derefter en reklame.
Næste billede er af en franskbygget LeZebre type C Cabriolet fra 1915 med en 4 cyl. motor på 785 cc, der gav en hastighed på 45 km/t……bilens vægt var kun på 450 kg – i Danmark en bil, der måtte køre på bivejene – altså mærket med et X efter registreringstallene – en såkaldt "bivejsvogn". Model C bygget i perioden fra 1912 – 1918. Mærket eksisterede fra 1909 til 1931.
Næste fotografi er af en franskebygget SENEGAL BM ST 804 Torpedo. Modellen produceret mellem 1921 og 1923, og selve mærket mellem 1921 og 1929. Denne vogn havde en motor med 4 cyl. og 904 cc, der gav en hastighed af ca. 60 km/t. Vognens vægt var på 520 kg – altså igen en bivejsvogn
Næste køretøj er en Mathis MY Torpedo – Weymann årgang 1927 – igen en franskbygget bil med en motor med 4 cyl., der udviklede 1187 cc med en hastighed på ca,. 73 km/t. Vognens vægt var på 720 kg – igen en bivejsvogn.
Næste fotografi ved jeg intet om – måske en af jer derude kan sige noget!!?
Næste fotografie vides kun, at det er en franskbygget vogn fra 1924…..næste foto derefter vides der intet om mærke…..og de 2 næste er af samme køretøj, men hvilket mærke vides ikke.
Næste køretøj ukendt.
Herefter et fotografi af en franskbygget motorcykel af mrk. MONET Goyon, der begyndte i Macon i Frankrig i 1917. Fabrikken lukkede i 1959.
Herefter motorcykel af mrk. Triumph, der begyndte med motorcykler i 1902.
Næste køretøj er en franskbygget LICORNE, der begyndte produktion i 1901 og sluttede i 1947. De begyndte med navnet CORRE, gik derefter over til Corre La Licorne, men fra ca. 1950 bare LICORNE.
De 2 næste fotografier er af en ???, men der står S PL S, men hvad det betyder ved jeg ikke……er der nogen som ved det???
Der er indløbet et svar på dette spørgsmål fra Lars Legård og det kommer her: Denne gang kan jeg fortælle at den bil i Barcelona med emblem P/L- er en Panhard & Levassor.
P&L opfandt konceptet for en bils opbygning med motor + gearkasse + bagtøj, samt Ackerman styretøj- dette følges faktisk stadigvæk. De forsøgte sig så i en periode også med " glidermotorer"- dog uden større succes.
Tak til Lars Legård.
Næste køretøj ukendt.
Derefter en Lea Francis – Coventry, hvilket lyder engelsk. Bilen til venstre for (blå) er af mrk. BENJAMIN. Det er fransk bygget mellem 1921 til 1927 og fra 1927 til 1929 under navnet BENOVA.
Næste fotografie er af Lea Francis kølerfigur og derefter en smart "legetøjsbil", og så lidt uhyggeligt ….. foto af motorcykel og et skelet—–
Næste foto er af en amerikansk motorcykel af mrk. Vhizzer, der blev bygget mellem 1939 og 1965.
Næste foto er af en TATRA (behøver vist ingen nærmere forklaring, og derefter af en amerikansk Essex Super Six (blå)…..
Og så kommer min ynglingsbil – en Overland Whippet fra 1928 med hele 4 døre…..ret så sjælden, og se så lige den ligeså sjældne radiatorfigur, der er lidt anderledes end de andre figurer, som var mere almindelige…nyd dette sjældne syn…
Så kommer der en Austin og bagved er en MACKBUZ….
3 ukendte køretøjer.
Så kommer vi til en Belgisk motorcykel af mrk. FN, og en DKW……derfter en ukendt.
Ukendt bil.
Et sted i indre by – ikke så langt fra PICASSO museet.
Det er jo dejligt, at nogen tænker på vores hjemmeside og blad, når de er i udlandet…….