jun32017

NASH SIX model 680 fra 1918-1921 touring med påbygget top.

Ann Vibeke Knudsen, Bornholms Lokalarkiv., har sendt en række fotografier, som er meget spændende, og jeg havde da også problemer med at finde ud af, hvad især ovennævnte køretøj var, men Erik Nielsen var igen god for et godt svar……

Tak til både Ann Vibeke Knudsen og Erik Nielsen.

Her er så billederne og teksten, som Erik sendte…….

Jeg har været ved at kigge lidt på de to billeder du har sendt til mig, og jeg har også fundet et par svar på hvad de forestiller.

Den ukendte Bornholmerbil er en Nash Six Model 680 fra perioden 1918 til1921, bilen har oprindelig været en åben touring men er siden blevet forsynet med en lukket top.

ukendt bornholmerbil

Et ganske aldeles dejligt køretøj, som jeg godt ville have stående i min garage……Det kunne have været spændende at vide, hvilket bornholmsk karetmager, der evt. var mester for toppen…..men det får vi nok aldrig at vide…

Bil 7 er naturligvis en Coupé, og det er sandsynligvis også en Chevrolet, men den er i virkeligheden noget vanskeligere at identificere, end man ved et mere overfladisk blik kunne forledes til ar tro.

Fordi den har ganske rigtigt den rette størrelse og den kører på Chevrolet Hjul og kølerkappens facon svarer ganske godt til Chevrolets, men bortset fra det så er så godt som alt man ser inkluderende hele karosseriet totalt ustandard.

Hvis man går ud fra at den er fra perioden 1925-27 hvilket hjulene antyder, så er skærmene og lygterne forkerte, Chevrolets dåselygter havde kun en enkelt blank ring, og skærmene kunne se ud til at være af en ældre årgang, og der er i øvrigt for få gæller i motorhjelmen, Coupé karosseriet afviger fra Chevrolets normale Coupé karosseri i mange detaljer. Selv om jeg har aldrig set et magen til, er der dog alligevel noget bekendt ved det, fordi jeg har set et par enkelte billeder af Chevroletter med sedan karosserier i omtrent den samme stil, hvilket kunne tyde på, at der har været en produktion i gang et eller andet sted, og de billeder sammen med dit nye billede har fået mig til at spekulere lidt over/om, hvor de kan have været lavet. Jeg ved ikke om de kan have været bygget som en speciel produktion på GM´s egen samlefabrik i København, eller om de har været bygget på en af datidens mange mindre karosseri fabrikker, muligvis på bestilling fra en af de større Chevrolet forhandlere, men det er kun spekulationer for jeg har ikke set skriftlig bevis for noget som helst. Men hvis jeg får opstøvet svaret skal jeg nok give dig besked.

PS. Bilen i baggrunden ser ud til at være en 1926 Ford T.

bil 7

Utroligt interessant læsning, og tænk at der har kørt specielle køretøjer her på Øen, og at der er billeder af en del af dem.

Resten af fotografierne er af en FORD T formentlig årgang 1925/1926………Ford T 3 Ford T 4 Ford T Fort t 2 Fort T 6 Fort T 7 Fort T 8Er der nogen i klubben, som kender noget til manden på de fotografier med Ford T?????? Så må de meget gerne lade høre fra sig.

Sidste billede er med en FORDSON traktor …..

traktoer

Indløbne kommentarer fra Lars ……

Pkt 1

Nash, er vel tilvirket i Østermarie i lighed med Chrysleren pt hos Viklit

Pkt 2

Coupe´en svær; men sjov.

Den er helt klart bygget på en Ford T senest 1925. Måske motorhjelm er modificeret lidt i overparten.

Resten kan være en Chevrolet 1928 Capitol AA, Coupe – jvfr. Chevrolet biblen " Sixty Years of Chevrolet, af G.H.Dammann", side 66.

Dog er dørhåndtaget placeret anderledes.

Lygterne var hyldevarer som tilkøb.

Chevrolet hjul, og andre chassis dele passer direkte på en Ford T

Selv afstanden i motorblokken mellem cylindrene er identisk, dvs at man kan vha. en mellemflange, montere et topventilet Chevrolet topstykke på en T-model- jeg har set det på en bil i Danmark.

Måske karosseriet er danskbygget med Chevroletforbillede, og i så fald meget sandsynligt hos " Kronborg-Helsingør", som var meget dygtige i tyverne. Feks. byggede de Storm P´s T- specialtouring (Cassimir) oa.

Pkt 3

Ford T´en er en 1926 Tudor

Pkt 4

Fordson´en er senest fra 1928, da man bag proprietæren kan skimte en spolekasse, hvilket indikerer en model med lavspændings tændingssystem ala T-modellen.

Det er dog ikke den ældste type fra 1919, da disse have nogle lodrette udskæringer i siden på køleren.

Tak til Lars.

Redaktøren.