jul142018

Forgangne bilmærker! Historien om “La Salle”.

Foto og tekst ved Claus Møller.

Forgangne bilmærker – tiderne skifter: Historien om LaSalle

(af Claus Moller – 2018-06-07)

 

Det hele startede i General Motors.

Bilen Cadillac dominerede det Amerikanske luksus marked i 1910’erne of 20’erne.

Da Lawrence P. Fisher blev udnævnt til President og General Manager for General Motors division i 1925, var der store problemer. Packard havde erstattet Cadillac som Amerikas mest populære og første klasses bil.
Han fik travlt med at arrangere GM’s forskellige bilmærker så de havde en ordentlig pris og forskellige prestige niveauer. Hans idé var, at køberne, som havde fået deres formuer var væsentligt forbedret, ville enten købe bil eller købe større og mere luksuriøse, og dyrere modeller.

Der var en stor priforskel mellem en ”top-of-the-line” Buick, på 1.925$, og den billigste Cadillac, på 3.195$. For mange, der havde nået det punkt, hvor de havde råd til noget lidt mere elegant end en Buick, var denne overpris lidt risikabel. Det var grunden til at GM’s mere velhavende Buick kunder, var ved at flytte over til Packards nye smarte bil til lavere pris.
I årene lige efter Første Verdenskrig, havde Packard ledelse været snu nok til at fornemme behovet for en bil med høj kvalitet.

Sloan havde besluttet sig at sætte en stopper for disse disse fejl. Da det var lykkedes Pontiac’s at få succes, øjnede Sloan løsningen. Hvad med et andet brand til at fylde gappet.

Det skulle være designet og markedsført af Cadillac Division, men prissat lige over Buick. En komplet model linje, der skulle udfylde GM's produkt program. Da Cadillac var blevet navngivet efter den berømte franske explorer, kunne det ikke være mere passende end at ære endnu en franskman med den nye juniorudgave. Og så blev LaSalle født.
Et par ekstra faktorer blev indført i Sloans og Fishers ideer. Den første var, at den nye fabrik skulle have et mere sprængende og ungdommeligt billede end den stædige Cadillac, hvilket betød, at den skulle være langt mere stilfuldt, i hvert fald i Larry Fishers tankegang.

Larry Fisher var født ud af en familie af coachbuilders. Han var 1 af 7 brødre der kom fra den berømte familie. Som den nye divisionchef var han bekymret for bilens potentielle udseende. Han blev opmærksom på, at Don Lee, Cadillacs Californien distributør, opererede en fantastisk bruger defineret Body Shop i forbindelse med hans Los Angeles facilitet. Larry rejste til vestkysten, hvor han mødtes med Lees stylist, en talentfuld ung mand ved navn Harley Earl. Earl skabte utrolige flotte designs til Lees meget stærke penge klientel. Fisher blev fascineret over de teknikker Earl brugte. Blandt andet var Earl begyndt at bruge modellervoks til at udforme sine tanker.
Fisher fik ansat den unge stilist Earl som konsulent, til at udviklede LaSalle. Det var meningen at det skulle være en ”one-shot deal”. Earl ville tilbage i Los Angeles allerede efter et par uger, men det blev ikke helt som han havde tænkt sig. Earl blev ansat ved General Motors indtil han trak sig tilbage som selskabets direktør for design 32 år senere. Under tiden havde hans ideer vendt op og ned på hele industrien i form af styling og marketing strategier.

Earl’s inspiration til det nye LaSalle kom fra den storslåede Hispano-Suiza.

Division’s ingeniører blev sat på arbejde for at udvikle en ny motor. Det blev en V-8 som Cadillac var blevet kendt for mange år tidligere. Den var dog anderledes, og derfor var det muligt at gøre den mindre komplex og billigere og i det lange løb var den en bedre motor.  Den nye motoren var så fantastik, at en forstørret version blev hurtigt udviklet til 1928 Cadillac.

IMG_1142

LaSalle blev introduceret den 5. marts 1927 og priset blev 2.685$ præcis 100$ højere end den tilsvarende Packard. Sloan havde håbet at underbyde sin rival ved et par hundrede dollars, men hverken han eller Fisher var rede til at fortynde den traditionelle Cadillac kvalitet blot af hensyn til en lavere annoncerede pris.
Bilen havde ca. 75 hestekrafter og kunne opnå en hastighed på omkring 113 km.

LaSalle-serien i 1927 bestod af 5 typer. Alle blev bygget på et aksel-chassis, 1778mm kortere end den mindste Cadillac.
Af ren tilfælde blev LaSalle født samtidig med at Henry Fords ”Model T” udgik af produktion. Folk var blevet træt af den kedelige "Tin Lizzie", og var blevet mere interesset i mere elegante biler. Ford’s havde sagt at man kunne få en Ford i hvilken som helst fave man ønskede, så långe den var sort. Dette gav mening eftersom sort blev set som en elegant farve og det var den som ville tørre hurtigt nok til at holde trit med tempoet i masseproduktionen. ​​DuPont Chemical Company havde i 1924 opfundet en farve som kunne tørre hurtigt og som samtidig gjorde det muligt at få en fuld palet af funklende farver. LaSalle var en af ​​de første biler til at tage fuldt udbytte af disse mange farver.

Med sit fantastige udseende, fine præstationer, og rigtige pris niveau, blev LaSalle entusiastisk modtaget. Det var i høj grad på grund af dette, at Sloan havde ansat Harley Earl på fuld tid. Efter at færdiggøre arbejdet med 1928 Cadillac, blev designeren bedt om at stå i spidsen for en ny GM afdeling kaldet Art & Colour Sectionen. Det var bilbranchens første in-house styling.
Som sædvanlig når nye modeller bliver introduseret, så var der få ændringer på LaSalle det andet år.

1929 modellen blev anderledes, og en stor ændring til det originale LaSalle koncept. Alle ændringer var for det bedre. Bilen fik flere hestekræfter og "Syncro-Mesh" transmissionen var banebrydende ved Cadillac året før. Bremserne blev også forbedret, selvom General Motors stadig ikke var villig til at tage en chance med hydrauliske bremser.
Salget steg kraftigt og Cadillac efterspørgslen faldt med mere end halvdelen. Konklusionen var at LaSalle havde stjålet salg fra sin ”store bror”.

I 1930 kom depresionen med Wall Street, og LaSalle-produktionen faldt med ca. en tredjedel.
Alle 1927-33 LaSalle’s er anerkendt som klassikere af Classic Car Club of America, men '32 er uden tvivl den kønneste. Den var næsten identisk med udseende af årets Cadillac.

1933 var ikke et godt år salgsmæssigt for LaSalle. Uofficielt talte man om at nedlægge mærket, men LaSalle var stadig et bedre salgsmærke end Cadillac.

1934 serien så mere ud som en Oldsmobile end en Cadillac. Earl fik igen kredit for hans styling og LaSalle var branchens leder af moden. På trods af at man skulle spare penge forblev kvaliteten suveren. '34 LaSalle blev valgt som ”pace bilen” til årets Indianapolis 500 løb. (Hvilket også 1927 og 1937 blev valgt.) Salget i 1934 blev  mere end det dobbelte af det foregående års dårlige resultat. Det var dog stadig langt under forventningerne, 7.195 biler blev produseret.
Måske var priset mere tydeligt (1.595$ LaSalle og 955$ Oldsmobile Eight) end GM havde forventet.
Stylingen blev lidt ændret på 1935 LaSalle. Salget blev lidt større, men ikke meget. Årsagen var Packards nye One-Twenty, som viste sig at være en formidabel konkurrent, men også Lincoln Zephyr var en direkte konkurrent. Packard havde samme størrelse som LaSalle, og var lidt lettere men med 16 procent mere hestekræfter og så kostede den 450$ mindre.

I 1936 reduserede man priset på LaSallen, men det hjalp ikke. Packard solgte bedre end LaSalle. GM følte at det var tiden til at prøve noget nyt! Cadillac introducerede sin nye Cadillac serie 60. Det var den billigste bil til at bære Cadillac logoet siden 1908, og det gjorde hele forskellen. Den nye model tegnede sig for mere end halvdelen af ​​divisionens samlede 1936 års model volume. Dette betød en stegning på 254 procent.

I 1939 så LaSalle igen anderledes ud, og salget øgede med 41 procent og LaSalle slog Packard One-Twenty for første gang.

I sommeren 1940 stoppede produktionen og det hele var forbi. Kunderne foretrækkede det mere prestige mærke, Cadillac. I 1940 introducerede man 2 typer “Series 40-50” and ”Series 40-52” som erstattede ”Series 39-50”. Alligevel blev 1940 LaSalle’s sidste år.

Earl havde forberedt en fuldskala af 1941 designet, før det blev besluttet at nedlægge LaSalle. Det var en smuk bil med de traditionelle smalle gitter.
 

LaSalle blev en markedsførings fejl. LaSalle var en Cadillac i alt, foruden navn fra start til slut. Den var en koncept bil for Cadillac. Den var mindre, sportier, og mere luxurios bil. Og set i bakspejlet, skulle det have været indlysende fra begyndelsen. En mere medium-pris Cadillac ville havde været lettere at sælge, hvis det havde haft et Cadillac logo.

Under sine 14-årige levetid produserede LaSalle nogle af de smukkeste stilarter, der nogensinde er set.

Under årende efter 1940 har flere GM designere har haft visioner om at genskape LaSalle. Blandt dem er Harley Earl, som døbte 2 koncept biler "LaSalle II" i 1955. Den ene havde 1940-stil lodrette gitteråbninger og havde "LaS" mærkerne, som de blev brugt i fabrikens tidlige og sidste år. Der var en to-sædet roadster a la Chevrolet Corvette. Den anden 1955 LaSalle II var en hardtop, med centrum-åbne døre som dem på Cadillac Eldorado Brougham af 1957-1958.

 


 

 

MEASUREMENTS

Year

Base Price

Weight

Wheelbase

cid

bhp/rpm

Model Year Production

1927

$2685

4068

125

303.0

75/3000

10,767

1928

$2495

4000

125

303.0

80/3000

16,038

1929

$2450

4580

134

303.0

86/3000

22,961

1930

$2565

4690

134

328.0

90/3000

14,986

1931

$2295

4650

134

340.0

95/3000

10,095

1932

$2495

4850

130

353.3

115/3000

3,386

1933

$2245

4805

130

353.3

115/3000

3,482

1934

$1595

3960

119

353.3

90/3700

7,195

1935

$1545

3780

119

240.3

95/3700

8,651

1936

$1225

3635

120

240.3

105/3600

13,004

1937

$1260

3810

124

248.0

125/3400

32,000

1938

$1380

3830

124

322.0

125/3400

15,575

1939

$1320

3790

120

322.0

125/3400

22,001

1940

$1320

3790

123

322.0

130/3400

24,130

 

 

NB!

Hvor kommer navnet La Salle fra?

René Robert Cavelier de La Salle, født 21 november 1643 i Rouen, Normandiet, døde 19 marts 1687 i dagens Huntsville, Texas, var en fransk udforsker.

La Salle emigreret i 1666 til Canada, hvor han levede som pelshandler. Han gjorde adskillige ekspeditioner til det pels-rige land. Sammen med koloniens guvernør Louis de Buade de Frontenac, lykkedes det ham under et besøg i Frankrig at vinde Ludvig XIV støtte til fortsætte koloniserings aktiviteter. I 1679 startede han en stor ekspedition og gik fra Cakade syd, udforskede landet rundt Illinois og byggede et fort. I 1682 nåede han Mississippi og den Mexicanske Golf og proklamerede disse store landområder som en fransk besiddelse under navnet Louisiana. Da Frontenac blev kaldt hjem, og konflikten brød ud mellem hans efterfølger og La Salle, rejse La Salle til Frankrig, hvor han blev udnævnt til guvernør i Louisiana. I 1684 blev sendt i spidsen for en ekspedition til udmundingen af ​​Mississippi. La Salle kom imidlertid i land i Texas i stedet for Mississippi, og mens han forsøgte at komme til det franske område fra landingsstedet, blev La Salle myrdet. Frankrig solgte derefter sin største besiddelse til USA i 1802.

NB!

Hvor kommer navnet Cadillac fra?

Antoine de la Mothe Cadillac de La Mothe Cadillac (født marts 5, 1658 Les Laumets, Fr.-døde 15 oktober 1730, Castelsarrasin), fransk soldat, opdagelsesrejsende, og administrator på fransk Nordamerika, grundlægger af byen Detroit (1701 ) og guvernør i Louisiana (1710 til omkring 1717). Rejste til Canada i 1683, hvor han kæmpede mod Iroquois indianerne. Levede en tid i Maine, og tjente først i det nuværende Michigan som kommandant.

Med tilladelse fra kong Louis XIV, etablerede Cadillac en handelsstation for pelse, og grundlagde Fort Pontchartrain til Detroit. Han regerede indtil hans fjender i Quebec og Paris tvangsfjernede ham til den nye franske koloni Louisiana. Da han blev mere og mere upopulær og selv var utilfreds med sin udnævnelse, endte det med at Cadillac blev kaldt tilbage til Frankrig og blev kortvarigt spærret inde i Bastillen. Han boede resten af ​​hans liv i pension i Languedoc.