jan112019

Bilismens Udvikling anno 1911.

I Illustreret Tidende årgang 1911 kunne man læse denne artikel.

Bilismens udvikling sætter sig tydelige spor også herhjemme, hvor den egentlige fabrikation jo ikke har kunnet slå rod, er der tegn på, at vi nærmer os den selvhjælp, som må være idealet.

IMG_0001

IMG_0002 - Kopi (2)

på grund af deres driftssikkerhed, økonomi og elegance.

Chenard & Walkers franske vogne, der har vundet opmærksomhed verden over som en meget fin og solid vogn, hvis pris står i det bedst mulige forhold til vognens kvalitet. De bygges hyppigst med 12 Hk´s motor til en pris af ca. 5000 kr., og er både med hensyn til størrelse og indretning vel egnede til benyttelse i Danmark.

IMG_0004IMG_0003

Den danske fabrikation af motorkøretøjer var vel lidt sporadisk op til 1911. De danske mærker som vel nok gjorde sig mest bemærket var A.L. Brems (1900 – 1907), Dansk Automobil & Cyclefabrik (1901-1908), Anglo Dane (1902 – 1917), Thrige (1909 – 1918) senere Triangel bestående af de sidste 3 nævnte fabrikker, der slog sig sammen. Gideon (først fra 1913 – 1920). Der var andre danske mærker bl.a. JAN m.v., for ikke at nævne motorcykel mærket NIMBUS